Alla inlägg under februari 2012

Av Simon Davidsson - 29 februari 2012 10:18

I den förra sealeden gick jag U/B, kolla kommentarerna för exakt lista. Jag lyckades gå 4-0 och jag vann fler partier på Cursen än Reapern, vilket kanke är förvånande för de som inte spelat så mkt med eller mot Curse of deaths Hold i limited. Silent Departure var som vanligt ett hus, speciellt bra i sealed där alla spelar sina dyra bombgubbar.


Här är nästa pool, en aning mer svårbyggd IMO


 




Bonus: Följande lustiga boardstate hände i en Momir daily häromdagen:


 


Min plan var att träffa en unblockablekille, vit Akroma eller att någon träffade en Avatar of slaughter( Därför borde jag ha lagt mina gubbar postcombat eftersom jag dör om jag måste vrida med laget men vinner om han vrider med laget, men jag tänkte inte på det) Tyvärr träffade han Bosh och sköt sin egen Persecutor innan jag träffade något relevant.


I avgörande duellen träffade jag sjukt nog Phage igen (!) och dog.

Av Simon Davidsson - 23 februari 2012 15:38

Hur skulle du byggt denna? (jag har rensat bort det värsta skräpet)



 

Av Simon Davidsson - 15 februari 2012 11:18

Jag tänkte här skriva lite om Modos tre olika draftformat, 8-4, 4-3-2-2, Swiss och deras för och nackdelar.


8-4


Fördelar:


* Du får möta bäst motstånd i genomsnitt. Detta innebär inte att du alltid möter bra spelare, jag har mött otroligt dåliga spelare i dessa köer också. Mycket bra träning inför Ptq:er och förbättrar ditt spel bäst överlag.

* Det är här du har chansen att spela mot stjärnor som Kibler, LSV, och otaliga andra proffs.

* När du får en riktigt bra lek,  när du spelar bra, eller när korten rullar din väg, så blir du ordentligt belönad. En vinst i en 8-4 motsvarar drygt 2 drafter till som är betalda. I dessa köer kan du hamna på en roll och få ditt konto att explodera iväg i boosteröverskott.


Nackdelar:

* Svårast motstånd. Om du har begränsade resurser att drafta med kan detta format vara riskabelt då du måste gå 2-0 för att få något tillbaka förutom de draftade korten.

* Pressen. Då varje duell betyder så mycket kan det ibland vara lite stressigt och inte så avkopplande att spela dessa. Återigen inget problem om du har gott om resurser.


4-3-2-2

Fördelar: En mer balanserad varians. Det är rätt attraktivt att bara behöva vinna första rundan för att få 2 boosters tillbaka, vilket är en icke oansenlig del av startkapitalet.


Du går fortfarande plus om du tar hem draften, om än inte med så mkt.


Nackdelar:


Denna kö betalar en booster mindre än de andra vilket i långa loppet börjar märkas.


Du har fortfarande samma press på dig att vinna första rundan samtidigt som belöningen inte är lika stor när du tar hem draften.


Motståndet är ungefär likvärdigt med swiss, m.a.o inte fantastiskt. detta kan både vara bra och dåligt.


Swiss:


Fördelar:


Du får spela alla rundor oavsett när du förlorar. Detta kan vara bra om du testar ett format för första gången,om du är relativt ny, har en begränsad budget, eller dricker öl och softar på en förhoppningsvis vardagskväll.


Mer avslappnad miljö. Alla rundor är lika viktiga, du behöver alltså inte ta partierna på liv och död utan kan slappna av mer.


Garanti mot manascrew, flood, stalker-cleavernonsens, motståndarens sjuka bomber. Inget suger mer än att flyga ut med huvudet före ur en 4-3-2-2 med en solid lek mot något av detta. I swiss får du chans på att få tillbaka 2 boosters och testa din lek lite mer.


Nackdelar:


Ofta när du tar hem draften går du back på draften om du inte hade tur och öppnade pengar.


Dåligt motstånd. Detta är inte alltid sant, man kan möta bra spelare i swissen, men generellt utvecklas du inte lika mkt som spelare eftersom du vänjer dig vid det lite mjukare moståndet.


Väntetiden. Rundorna 2 och 3 innehåller 2 respektive 3 rundors extra matcher. Detta innebär längre väntetider(fast den sista är bara relevant om du behöver dina boosters asap)



Vad ska man spela då? Enligt min merning är 4-3-2-2 en fälla. Det kan se bra ut på papperet men det är i princip bara en dålig variant av 8-4. Det är omöjligt att en spelare kan konstistent gå vinst-förlust, utan lika gärna fölora i första eller vinna alla.


En riktlinje till vad man ska spela är förutom det som nämnts ovan hur mycket pengar som finns i formatet. Ju mindre pengar, desto mer benägen är jag att spela 8-4, och ju mer pengar desto mer benägen är jag att spela swiss. Om det finns mkt pengar att öppna räcker det ofta att gå 2-1 eller 3-0 och ändå gå plus, vilket kastar swissens dåliga avkastning över ända och gör den till ett attraktivt val p.g.a den lägre variansen.


Ex:   M12 draft i somras. Väldigt dåligt med moneycards, alltså spelade jag 8-4.

Ex: Scarsblock i augusti/september. Mycket pengar i packsen, alltså spelade jag swiss och plussade ändå rejält.


Jag kommer definitivt spela swiss nu när DA skäpps. anledningen är jag ännu inte spelat med korten och vill lära mig alla interaktioner under tre rundor per draft. Även om motståndet är sämre så gör det inte så mkt eftersom jag själv också spelar sämre då jag ännu inte lärt mig formatet.


Inför GP:n i Malmö däremot blir det 8-4 för hela slanten då jag kommer försöka ställa in mig på hårdast möjliga mostånd.



Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards