Alla inlägg under september 2010

Av Simon Davidsson - 2 september 2010 16:00

R1: Ibland är det gött när torsdagsdrafterna flytit på bra, hade en bye p.g.a ranking, gled runt och kollade på mina vänners partier, så gott som alla vann.


R2: Här fick jag möta precis den matchup jag ville möta, en jundlek utan kontringar och kortdrag. Jag får en aggresiv start i duell 1, men han stabiliserar med giant spider och när jag snor den med mind control har han acidic slime. Han vänder nästan med en cyclops gladiator. Jag har dock en harbor serpent som förvisso ej kan anfalla men som håller fortet mot gladiatorn så en attack bara blir en trade mot en småknatte. Han gör mig riktig orolig med en shivs embrace på gladiatorn, men jag toppar en mind control ftw.


Duell 2 kör jag över honom med 2 mind control då han ej har något slime.


Så långt allt väl, jag ligger 2-0 och är övertygad om att gå dag 2, här märker ni kanske ytterligare ett problem, jag börjar bli en aning för självsäker, och underskattar motståndet.


R3: Möter en Urg-lek och vi tradar kort för kort och hamnar båda i topdeckmode, men han kedjar 2 foresee för att helt enkelt vinna på kortövertag. Sleep är skarprättarvapnet för att avsluta allt. Såg ingen mind control, och det är här det går upp för mig hur hjälplös jag är i topdeckmode.


g2: Jag lyckas få en väldigt aggresiv start med flygare efter hans mull, han stabiliserar dock med air servant. Jag har dock en del manöverutrymme då han har mycket mana upplåst till sin servant, detta gör att jag kan vänta tills jag har 7 länder (tre islands) och lira aether adept+cancel på hans servant. Sedan flyger jag lätt in för vinsten.


g3: Brädar in en whispersilk cloak och vi tradar blows tills jag får in angelic arbiter med en cloak på sig. Här kommer ett avgörande läge:


Det är postcombat och min motståndare ligger på 2 liv. Jag ligger på 14 liv och min motståndare har 11 i power på brädet. Jag har sleep på handen. Kom nu ihåg att min motståndare inte kan både hugga och lägga spells i samma runda. han kan inte heller targeta angelic arbiter?


Vad gör vi? Lägger vi sleep för säkerhets skull eller passar vi bara rundan i det fall min motståndare har sleep+gubbe.


relevanta kort min motståndare har spelat.


Fördelar med att inte lägga Sleep: Har min motståndare sleep kan vi lägga sleep i våran egen runda och därmed vinna.

vad förlorar vi mot? Vi förlorar mot ett anfall av alla hans gubbar +lightning bolt i min runda i skallen på mig.


Fördelar med att lägga sleep: Vi spelar runt ovanstående scenario.

Vad förlorar vi mot? Motståndaren lägger sleep+lightning bolt i sin runda, och vi drar ej en blocker. Vi förlorar också mot: Motståndaren lägger sleep+gubbe med power >2 och vi drar ej en blocker.


Vad skulle du gjort?

Av Simon Davidsson - 1 september 2010 15:23

För att förstå detta inlägg bör du läsa mitt tidigare inlägg och läsa leklistan.


Jag nämnde tidigare att ett av lekens problem var att den saknade kortdrag. Ett annat problem är att det finns en hel del kort som inte passar bra ihop. Vi har å ena sidan aggresiva flygare+sleep+infantry veteran och på andra sidan wall of frost och angelic arbiter som är riktiga lategame och kontrollkort. Dessa sista blir mycket sämre när man saknar kortdrag för om vi slänger in en wall of frost i en annars aggresiv giv, kan den bli ett hinder, och på samma sätt en angelic arbiter om vi inte hittar länder.


Ett sätt att lösa detta problem vore att helt skippa kontrollrouten och bara gå allin på en aggresiv lek. Mind control används då som ett tempokort snarare än ett kontrollkort. Följande ändring kunde man tänka sig:


-1 Wall of frost

-1 angelic arbiter

-1 safe passage

-1 island


+2 mighty leap

+1 whispersilk cloak

+1 inspired charge


Vilket ger oss följande leklista:

8 Island

8 Plains

1 terramorphic expanse


1cc: Infantry veteran

2cc: 2 Pacifism, 1 augury owl, 1 stormfront pegasus, 2 mighty leap, white knight, mana leak

3cc: aether adept, whispersilk cloak, cancel, scroll thief, excommunicate

4cc: 2 assault griffin, azure drake, inspired charge, sleep, conondrum sphinx

5cc: 2 mind control

6cc: harbor serpent


Notera hur mycket bättre sleep och excommunicate är i denna listan. assault griffin och pegasus är också mkt bättre då man med 2 mighty leap får mycket lättare att slå igenom azure drake, cloud crusader och giant spider, kort som var väldigt jobbiga under GP:n


Jag vet att det låter knäppt att inte spela angelic arbiter, men jag tror att leken hade blivit mycket bättre utan att ha den ruttnandes i handen under en aggresiv start. Vad tycker ni?


Nästa gång bloggar jag om själva rundorna, men feedback på detta resonemang vore väldigt intressant.

Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards