Alla inlägg under juli 2012

Av Simon Davidsson - 31 juli 2012 19:18

Här kommer en aning försenad redgörelse för mitt lekbygge av min Mocs-pool. (För att se min pool, kolla föregående inlägg)


De starkaste färgerna är rött och svart, som dock inte passar särskilt bra ihop då de gör olika saker. Rött har grunden till en aggresiv lek med 3 fervent cathar, thatchers revolt, ringleader, heirs, lancer o.s.v Problemet är att tvådroppsen är det väldigt fattigt med, och en av sakerna som gör fervent cathar bra ärt att den fyller upp ett tvådropp.


Svart har dock fina synergier med dubbla butcher ghoul, demonlorden och seclusion. problemet är att färgen saknar en bra komplementfärg, rött ger en massa gubbar som inte har synergier med leken. Dessutom passar svart väldigt dåligt ihop med poolen bästa kort, Moonsilver spear.


Till slut valde jag att gå R/G med splash för Goldnight commander. Formatet är så pass anbbt att jag valde den färgkombination som gav flest tidga 2dropps. detta var också den lek som uttnyttjade moonsilver spear bäst. Grönt känns intuitivt inte som en av de sytarkaste färgena i min pool, men förutom tvådroppsen har den också craterhoof behemoth, ett kort som oftast vinner på rot.


Jag gick 3-4 och formatet var ungefär så interaktionsfattigt som jag mindes det. Alla partierna jag vann var på en av följande tre sätt: 1) moonsilver spear 2) commander+revolt 3) craterhoof behemoth När jag förlorade hade jag ingen som helst kontroll över mitt öde, like lite som mina motståndare kunde göra något när jag vann.


I och med detta lämnar jag för alltid AVR bakom mig, jag kommer minnas det som ett format som jag aldrig någonsin förstod mig på, och som ett av de minst skillintensiva formaten någonsin. Jag försöker alltid se det positiva i varje format, men i detta format var det alldeles för svårt och man kan inte blunda för att formatet är en ordentlig flopp ur limitedsynpunkt. Den allra största floppen är bristen på interaktion mellan spelarna. Någon gjorde en liknelse med Vintage. Att spela Avr-limited är som att spela partier där ena spelaren spelar runda 1 Workshop-Trinisphere. Ena spelaren gör ett play och sedan är alla kort på den andra spelarens hand meninglösa.

Av Simon Davidsson - 22 juli 2012 01:08

Följande pool fick jag-en av de mer svårbyggda och intressantaste poolerna jag någonsin öppnat. De finns två uppenbara, olika vägar man kan gå och i båda vägarna stöter man på vissa bekymmer....


 


Hur hade ni byggt den?

Av Simon Davidsson - 18 juli 2012 00:33

Jag är nu kvalad till Mocs för första gången, mest tack vare framgångsrika DII-drafter. Mina poäng har kommit från


2 Avr-drafter

1 Onslaughtdraft

1 M12-draft

11 DII-drafter


När jag väl fick in siktet på Mocs slutade jag genast med Avr-drafterna, det kan vara ett av mina sämsta format någonsin. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg finns det mycket att lära av formatet, men jag har också samtidigt insett att det inte passar mig särskilt bra.


Jag har också kört 5 Onslaughtdrafter, dessvärre har jag både draftat och spelat i dem som om jag vore full. Sällan har jag känt mig så vilse i något limitedformat som i det.


Då M12-packsen var så billiga kör de jag en. Fick en fantastisk göttig monosvart lek med Runescarred Demon, Call to the grave, druidic stachel, 2 gravedigger, 2 reassembling skeleton, doom blade och 2 drifting shade. sen rippade jag en Primeval titan också. Visst är format mycket mysigare när det går bra :P


Men ja, DII-drafter. Tycker kvaliten på spelarna är mycket lägre nu när det inte är säsong. Varje gång man öppnar ett dark Ascension pack följer man samma procedur:


1) Letar efter ett mythic som är värt pengar eller ett bombigt rare. Om ej gå till 2.

2) Kollar om det finns en Lingering Souls. Om ej gå till 3

3) Forcar en Spider spawninglek.


Spiderspawninglekarna är så fruktansvärt roliga att spela och så fruktansvärt konsistenta och oslagbara när man får till dem att mocspoängen bara rullade in. Jag skulle kunna skriva en hel artikel om hur göttig spindelelekn är, håll utkik på bloggen, man vet aldrig.


Iaf så kommer det mocscoverage i helgen med min sealedpool och turneringsrapport!


Av Simon Davidsson - 7 juli 2012 16:10

Bästa Moment of heroismen någonsin?


 


Min motståndare försöker döda min Abattoir med Prey upon+ Assmouth hound.


När dammet har lagt sig har han förlorat Prey Upon+Assmouth hound+ Bane of hainweir(den måste anfalla) och ävenMagehuntern eot.


Jag gainar också 1+5+5+5= 16 liv.


Den senaste veckan har mitt modospelande enbart inneburit DII-drafter, och oj vilket götteformat det är i jämförelse med AVR.

Av Simon Davidsson - 4 juli 2012 21:28

Jag blev väldigt imponerad av Beorning och Trucks U/W kontrollek när jag mötte den på sideventet på Gp malmö. Den är i princip den U/W Miraclekontroll som spelats en del på Scgopen fast med Cb.top och utan skräp som Temporal Mastery. (Anledningen till att jag tycker att det kortet är skräp, är att det fullständigt skriker winmore över kortet) Kortet är bara bra om du har en planeswalker i spel, och då ligger du förhoppningsvis bra till ändå.


Jag lyckades spela följande lista till en förstaplats i en 18-manna turnering i växjö i söndags:


Land:


4 Tundra

1 Glacial Fortress

4 Flooded Strand

3 Scalding tarn

3 wasteland

5 island

2 plains


Kontroll:


4 Swords to Plowshares

4 terminus

4 Force of Will

3 Counterbalance

2 spell pierce

2 counterspell

2 snapcaster mage


Gräv:


4 Brainstorm

4 Senseis divining top

2 ponder


Wincon:


3 Jace tms

2 entreat the angels

2 vendilion clique




Jag gick 3-1-1 i swissen. Vinsterna kom mot 2 Nicfit och 1 burn medan jag förlorade mot grixis delver och tog en ID.


I slutspelet slog jag Hive Mind, Nicfit och Death and Taxes


Istället för att i detalj beskriva matcherna tänkte jag istället gå över vilka kort som presterade och underpresterade och vilka kortantal man kanske vill ändra på.


# Senseis Diving Top- Jag hade inte spelat med detta kortet på länge, så jag hade glömt hur otroligt bra detta kortet är i en kontrollek. Jag tror jag vann 100 % av alla dueller när jag la den runda ett. och detta var inte p.g.a de uppenbara synergierna med Cb och mirakel, utan mer möjligheten att ha precis rätt kort vid precis rätt tillfälle. Jag tror man lätt kan gå upp från 7 till 8 fetch i denna leken, för att förbättra toppen ytterligare.


# Wasteland- Detta kortet underpresterade hela dagen. Precis som beskrivits i primern på SVm vill man ha mkt mana till sina entreats + att man aldrig i längden kan hindra motståndaren från att lägga sina spells. Skulle jag spela leken idag skulle jag ersätta 3 wasteland med 1 fetch, 1 karakas och en basic, förmodligen island.


# Elspeth, knight-errant. med 4 terminus i leken, tror jag inte längre detta kort behövs. Jag hade en i brädan som jag tog in mot lekar med surgical/extirpate, bara för att ha ytterligare ett wincon, men jag tror elspeths plats i en kontrollek mycket väl kan vara förbi. delver of secrets är en stor anledning, tidigare var Elspeth tvärstopp för alla thresholdlekar, så är inte längre fallet.


# Entreat the angels.   Jag är nöjd med 2 i maindeck.Det är ett kort du aldrig vill ha i öppningshanden, men som du i nästan alla partier vill finna på toppen runda 6 +. 2 känns som det perfekta antalet för att uppnå detta, bara en gör det alldeles för random imo. Btw, tror jag dock att man vill gå ner på en mot delverlekar, då den är oerhört svår att resolva i den matchupen, så den cloggar ofta bara upp handen och toppen av leken, man vill nästan aldrig dra den. Sättet du vinner den matchupen på är nästan alltid hantering av alla deras hot+ Jace i vilket fall, då de har relativt få hot.


# Spell Pierce//Spell Snare    Jag valde spell pierce då man redan har 4 Swords och 4 Terminus för gubbar och därmed ville jag sprida kärleken i olika riktingar. I ett annat meta är nog spell snare bättre, men i detta meta, med 3 Nicfits, som spelar få 2dropps och en inte oansenlig andel planeswalkers, tror jag det var rätt val.


# Vexing Devil   Ända sedan kortet spoilades har jag svurit vid att kortet är uselt. Kortet hjälpte mig verkligen att vinna runda 2 mot bränn. Jag låg på 3 liv, jace i spel med bara en kontring på handen men med 2 plogar. Såg fram emot en svettig duell som jag trodde jag hade runt 30 % chans att vinna. Till  min stora glädje droppade min motståndare 2 Vexing devils i rad. Mina plogar och min jace gick för högtryck och snart var partiet avgjort. Yep, kortet är verkligen inte lava spike deluxe om någon trodde det.



Så om kortet suger till och med i den arketyp där kortet borde fungera bäst, så säger det nog en hel del om kortet?


# Terminus   Givetvis ett fantastiskt kort som hanterar Nimble Moongoose, Emrakul och Thrun på en och samma gå¨ng. Kortet fungerar också ofta som swords to plowshares 5-8. Detta gör att jag är lite förvånad över varför Path to exile finns i brädan, jag tror inte det kortet är nödvändigt. Där kan man nog lätt frigöra 2-4 brädslots.


# Surgical extraction   Ett fantastiskt brädkort. Jag spelade 2 och jag vill spela fler! tror också 3 snapcaster kan vara något med detta kortet. Följande mkt trevliga saker utför kortet.


i) äger upp dredge

ii) gör reanimatormatchupen mkt lättare

iii) "kontrar" intuition

iv) Tar bort Loam, ett kort som kontroll alltid har kämpat med.


Kortet gör i princip allt det som en kontrollek vill, den är bra i de tuffaste matchupsen, och den är gratis och återanvändbar. Sämre blir det inte att lifelossen för kortet är orelevant i alla matchups den är bra!


Jag tror att denna lekeen är väldigt bra i legacy just nu, och det enda hotande molnet vid horisonten är merfolks. Det känns som en väldigt jobbig matchup, och det återstår att se om 8 lord of atlantis kan ge leken den push den behöver. Go maverick! Håll fiskarna nere! (Btw, maverick är en väldigt lätt match för denna leken, om det inte redan var bekant)



Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards