Alla inlägg under december 2012

Av Simon Davidsson - 27 december 2012 11:31

Tänkte jag skulle starta en tradition till att inför varje nytt sett spekulera något om ett (ännu) okänt innehåll i spoilern. För gatecrash blir detta då varje guilds upphottade uncommon 1-dropp. Från RtR fick vi Dryad Militant, Rakdos Cackler, Slitherhead, Judges familiar och Blistercoil weird. Izzet och golgari fick även rarevarianter (nivmagus elemental och deathrite shaman)


Plant of ideas


Creature-Plant


G/U


0/2


When Plant of ideas comes into play, draw a card.


Har länge saknat en 1-mana gubbe som cantrippar. Den här har då ingen power som kompensation, så att man inte kan trada med den, utan man får abusa den på annat sätt.


Sewer Harvester


Creature-Rat


W/B


Deathtouch, lifelink


Min första iteration hade flying också, så att det var en miniNighthawk. men vid närmare efetertanke räcker det nog såhär. Earlygame är lifelink relevant då man kanske kan få in en nice lifeswing. Lategame blir deathtouch relevant då den tradar upp.


Dimir Torturer


U/B


1/2


When Dimir Torturer enters the battlefield, target player puts the top 4 cards of his or her library into his or her graveyard.


En Tome Scour på ben. Hade millandet på allt mellan 3 och 6 kort innan jag bestämde mig för 4.




Boros fanatic


R/W


1/1


Creature- Human Soldier


Sacrifice Boros Fanatic: Boros Fanatic deals 1 damage to target creature or player.


Strikt bättre än Mogg fanatic, men mogg fanatic var ju som bäst när skada stackade. Tror den här skulle kunna vara intressant i Standard.


Wild-swinging maniac


Creature-Goblin Soldier


R/G


2/2


Wild-Swinging Maniac attacks and blocks each turn if able.


En variant på tattermunge maniac. Är den extra tougnessen värd den extra drawbacken? (som bara gäller i en runda, btw, när den väl börjat hugga kan den inte blocka ändå)


Så vilket av de här korten är mest troligt att det kommer tryckas?


Av Simon Davidsson - 19 december 2012 16:21

Tänkte delge några tankar om RtR och legacy. För det mesta kommer sådana här set reviews ut precis innan settet släpps. men jag ahr alltid tyckt att set reviews även borde ges när kortet fått bli varma i formatet, för att se vilka som borde se mer spel och vilka som kanske ser för mycket spel.


Abrupt Decay: Enligt min mening det bästa nya kortet från RtR. Den är mycket bättre Krosan Grip i att hantera jobbiga permanenter, eftersom den väldigt sällan är ett dött kort. En av få saker som talar för grippen är att den tar Senseis Divining Top.


Abrupt decay är något av en akilleshäl när jag spelar Legacy nuförtiden då den tar de permaneneter jag bygger mina lekar runt nuförtiden.


a) Counterbalance

b) Stoneforge Mystic

c) Phyrexian dreadnought.


Men jag kan inte tycka att Abrupt decay är orättvis för det. Varför? Anledningen är att alla de tre korten ovanför har en sak gemensamt; De är orättvisa och brutna på mitten. Abrupt Decay är således något som får formatet att bli mer hälsosamt, så trots att kortet är väldigt bra mot mina strategier kan jag inte klaga på kortet. (Alltför mycket iallafall)


Deathrite Shaman: Kortet gör väldigt mycket. Den rampar, manipulerar livsttotal och är gravhat. jag kan ändå inte låpta bli att tycka att kortet är något överskattat just nu. Det finns matchups där den knappt gör någonting (Storm, merfolk, stax, enchantress) m.m Kortet är heller inte jättebra mot U/W miracles och liknande. Jag har sett folk klämma in kortet i alla lekar som innehåller antingen grön elelr svart mana, exempelvis SnT och alver och jag tyvcler hypen kanske har gått lite väl långt.


Mizzium Skin: För att återknyta till Abrupt decay så vill man nuförtiden ersätta allt som kontrar en spell som targetar någonting med något aom antingen ger hexproof eller protection. Alltså är detta det bästa blåa kortet för denna manan som tryckts om man vill nu vill skydda sin dreadnought eller liknande. Anledningen till att jag fokuserar just på blått är att det är den färg som gör att kortet kan pitcha till fow, och den som är i samma färg som Stifle. Kär man grönt finns det bättre alternativ. ( Vines of vastwood, rangers guile)


Detention Sphere jag var ganska exalterad över detta kort när det trycktes, men det har släppt något. Scenariot att plocka 2 saker för 1 händer alldeles för  sällan för att det här ska vara mer än en något förbättrad O-ring som pitchar till Fow.  Och jag har aldrig varit särskilt begeistrad över O-ring, allra minst i legacy. den är alldeles för långsam och om man måste tappa 3 mana i sin mainphade för att bara 1-för-1 borde man kunna göra bättre. Den är väldigt versatil, jag ger den det, men den har underpresterat.


Största problemet med kortet kommer i Omnitell matchupen där det faktum att den är blå är en stor nackdel. Pyroblast blir då en out till denna. Den som har fått smaka en griselbrands överraskande uppdykande i declare attackers step tänker sig två gånger innan han skickar in sina trupper nästa gång, tro mig.


Dryad Militant Detta kortets ability komplemterar kortet väldigt bra. Kortet hosar nämnligen saker som ofta är starka mot denna typ av lek man skulle kunna hitta dryaden i. Den hosar lavamancer, snapcaster och past in flames/ill-gotten gains, naturliga fiender till en beatdownlek. Detta kortet är nummer 1 på min lista över kort från RTR som har potential. Däremot är jag övertygad om att Judges familiar är kass och aldrig kommer se spel.





Av Simon Davidsson - 11 december 2012 16:43

Många magicspelare (inklusive mig, ibland) älskar att berätta Badbeathistorier, när motståndaren drar 3-4 kort i rad för  att vända ett förlorat parti. Ingen är egentligen intresserad av att höra en annan persons badbeathistorier, man bara nickar lite halvt medsympatiskt och väntar på att byta ämne.


Det gäller att komma ihåg när man också drar som en Gud, bara för att eleiminera tanken att man är en spelare med otur. Ingen spelare har mer otur än en annan. Här är ett exempel nyligen när jag drar precis perfekt kort i vatje drawstep och förvandlar en något sketchy keep till en turn 5 kill.


Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards