Alla inlägg under mars 2012

Av Simon Davidsson - 28 mars 2012 11:18

Laboratory maniac börjar långsamt konkurrera ut Reveillark som min absoluta favoritkort någonsin. Så fort jag ser den, vill jag spela den i en lek. Limited, Standard, Tarpankub och nu senast Vintage. Iden fick jag när jag såg en kille ta hem vintageturneringen på Calcon med just Doomsday och laboratory maniac.


Jag kollade på en del listor på nätet, men utan att vara arrogant så såg de en aning suboptimala ut. De spelade nämnligen inte Gitaxian Probe och Dark ritual. Jag cuttade preordain för probe, vilken i rpincip är bättre på alla sätt.


X Den hjälper dig att vinna med mindre mana

X Den ser när det är säkert att gå av

X Den ger dig högre runda1-vinst procent.

x Den låter dig fördröja att använda ett fetchland. den här leken är inte så förjust i manadenial.


Nackdelen är att den gräver sämre innan kombon går av, men fördelarna uppväger nackdelarna IMo.


Dark ritual fick jag lustigt nog plats med genom att cutta det andra vinstsättet, nämnligen tendrils-fastbond


Primär anledning: Jag fattade inte hur man vann med tendrils-doomsday

Sekundär anledning: Maniacvinsten kändes så stabil så det kändes slöseri att ha 2 extra slots. Mkt av det hat som tar maniacvinsten tar också tendrilsvinsten.


Här är min lista:


4 Underground Sea

1 watery grave

4 polluted delta

2 island

3 misty rainforest

1 mox jet

1 mox sapphire

1 black lotus

1 lotus petal

2 dark ritual


4 doomsday

1 laboratory maniac


4 gush

1 ancestral recall

1 brainstorm

4 gitaxian probe

1 ponder

1 vampiric tutor

1 imperial seal

1 demonic tutor

1 yawgmoths will

1 mystical tutor

1 merchant scroll

1 time walk


4 force of will

4 mental misstep

2 pact of negation

1 flusterstorm

1 hulkyrs recall

1 chain of vapor

4 thoughtseize


Så hur vinnar man? Man kastar doomsday obv. Nä men skämt åsido, hur vinner man mer konkret när man kastar Doomsday. Du väljer pile beroende på hur mkt mana du har efter doomsday och vad du har på handen.


Pile 1: Du har tillgång till 1 mana* och > 4 liv


Ancestral recall

Black lotus

Lab Maniac

Gitaxian

Gitaxian


Pile 2: Du har tillgång till 2 mana


Ancestral

Lotus

Lab maniac

Brainstorm

Random


Pile 3: Du har tillgång till 1 mana +  minst 2 tappade islands och minst 3 liv.


Ancestral

Lotus

maniac

Gush

Random


Pile 4: Du har inte tillgång till någon mana men har minst 7 liv.


Lotus

Probe

Probe

maniac

Probe


Här får du då vänta en extra runda med att vinna


* Huruvida detta är denna runda eller nästa är irrelevant för pilen, men givetvis vill man vinna så snabbt som möjligt, dock ändras ju förutsättningarna kanske om man gör det nästa runda.


Skulle vara asnice med feedback, kanske från någon som också lirat med leken?

Av Simon Davidsson - 14 mars 2012 10:28

Sedan september 2011 har jag spelat 105 drafter och 6 Sealed deck utan att betala någonting. Detta ser jag efter att ha tittat i mappen där mina drafter sparas. Huruvida detta är ett övergående fenomen återstår att se men jag anser att det har gått såpass lång tid så jag kan ge lite tips på knep som funkar.


1) Raredrafta allt som kostar 3 tickets eller mer. Raredrafta ofta kort som kostar 1-2 tickets. Tro på din egen förmåga att ta hem draften utan det där solida kortet. Allt beror på hur bra kortet du skulle tagit iställetär i din lek. Dessutom, raredrafting går alltid före hatedrafting (även fast de ofta går hand i hand)


Ex: Snapcaster och Instigator gang i en draft där jag draftat en aggressiv röd lek. Tog snapcaster då den är värd 6 tickets.


Ex: Sulfur falls och Murder of crows i en draft där jag är djupt in i blått. Sulfur falls var vid den tidpunkten värd 2 tickets, så jag tog murder istället. Murder är såpass insane så den går före 2ticketskort men hade inte gått före ett 3ticketskort.


2) Hitta rätt botar och flera botar.


Sälj inte till första bästa bot utan leta efter de rätta botarna. Här är några tips:


X Supernovabotskedjan (ex pisiiki2, tina16, bifidus)


X cardbuyingbot


X draftdump


X Cardmech


X Jacebuyingbot


Dessutom, håll dig inte till en och samma botkedja hela tiden. Kolla runt i botarna vilken som ger mest.


Ett "knep" är att försöka sälja till privatpersoner om kortet köps av botarna för ett belopp som är strax under en hel siffra. Exempelvis om ett kort köps av botarna för 2,8 tickets. Då botarna vill gå med vinst säljs kortet ofta för exempelvis 3.2 . Om du då sätter upp en annons att du säljer kortet för 3, blir det ofta den bästa dealen för köparen, och du kan tjäna 0.2 tickets samtidigt som du får 3 tickets direkt istället för 2 tickets och sparade krediter i botkedjan.



3) Sälj inte potentiella sleeperrares för små summor.


Om du känner att ett kort kan få se spel i constructed, sälj då inte det för ynkliga 0.1 eller vad nu boten erbjuder. Det är bättre att hålla på det och hoppas att det blir nästa hit.


Ex; Jag hade en 5-6 BLSZ efter scarsdrafter då jag ofta spelade blått, och de gick för ynkliga 0.05 tickets ett tag. Att sälja dem hade inte lett mig någonstans. Nu är de värda 0,5, och även om jag inte blev rik på att hålla på dem, visar det varför man inte ska sälja bra kort för skit.


Curse of deaths hold är ett kort jag sitter på 4 av nu, och kortet kan komma att få se enormt mkt spel, så de säljer jag inte förrän de når 1 ticket eller liknande ( De ligger på 0,3 nu) Samma sak med splinterfright som jag sitter på 6 av.


Grejen är den att du kan inte förlora så mkt på att inte sälja dem då de inte kan gå ner så mkt mer, så sälj dem bara om du absolut måste ha tixen för att joina nästa draft.


Sen finns det kort som aldrig i en avlägsen värld kommer få se spel i constructed, ex Balefire dragon. Sälj dem så fort du kan.


4) Spela inte bort ditt överskott, håll dig till resonabla mängder drafter per dag.


Om du vinner en hel del, kan det vara lockande att börja spela multipla drafter samtidigt, kanske drämma iväg en 5-6 drafter per dag. Det är ju trots allt otroligt roligt. Jag avråder från detta om du vill gå inf. ( Detta råd gäller inte en hel del vassa spelare, som är inf trots att de spelar groteskt mkt, men de är helt enkelt väldigt bra på detta spelet.) Men för vanliga dödliga som du och jag räcker det med en draft per dag. Om du draftar en gång per dag kan du lägga ner hela din själ i den draften och få ett mkt bättre resultat. Dessutom , en draft kan ta upp till tre timmar, och för mig är det ofta tillräckligt magicspelande för en dag.


Så kort och gott, dräm inte iväg till överskott på ett par impulsdrafter, iaf inte om du vill gå inf. Var disciplinerad. Ställ dig frågan, vill du drafta intensivt under några veckor, eller vill du drafta en draft per dag i ett år?

Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards