Alla inlägg under oktober 2012

Av Simon Davidsson - 3 oktober 2012 17:39

Skrev följande i Mtgsalvations forum och tänkte jag kunde dela med mig:


I am aware that the cardpool in momir is very large and the effects from RtR is
probaly just ripples on a deep lake, but anyway! Lets considers the impact, just
for fun if nothing else.


9+ drops: no changes


8
drops
: We only get one new, but its a good one. If Utvara Hellkite
survives the first attack phase, you probably win the game. God help your
opponent if you have hit any other dragons in your previous drops.


7
drops:
we get 2 insane 7drops, and 5 others which are far from insane, but
none of the are outright bad (except the 4/4 and 6/7 vanilla) None of the hurt
you though.


Angel of
Serenity
is better than Hoverguard
Sweepers
. For how many creatures can you say that? It also comes out a turn
earlier.


Archon of
the Triumvirate
is also a complete bomb. It doesnt deal with things like Avatar of Woe and
Magmatic Force,
but you neutralize their 2 best guys every turn, including anything that
threatens it in combat.


The others are decent but not exciting: a 5/5
vigilance, reach, a 6/2 haste, first strike, a 8/8 vigilance and the two vanilla
guys.


If i ever had any doubts about making a 7drop, they are gone now.
the chances of hitting phage also went down some fractions of a
percent.


6drops: Necropolis
Regent
is probably the sickest of these, with Niv-mizzet coming close
behind. Isperia,
Supreme Judge
is also very solid. Chaos Imps actually
gives u an interesting dilemma. to unleas or not? If youre ahead, the natural
instinct is probably to unleash it, but im not sure its correct. You have to
take future drops from your opponent in consideration, and the 1 damage extra
might not be worth being able to block red akroma or something
similiar.


Armada Wurm probably looks better than he is, since trample
usually isnt that good in momir on a 5/5. I much rather hit Broodmate, but i
suspect i wont be sad when i hit Armada wurm. Carnival Hellstead and Isperias
skywatch are very good when youre ahead.


The others are basically whiffs,
but then again, noone directly hurts you in any way. be aware that Palisade
giants takes damage from your creatures when they get blocked/blocks so if an
opponent wants to get rid of it, chances are that he will be able to.


Im
not going any lower than this, since the cardpool is getting large enough that
the relevance dips too low. i do have to say though, that we are getting some
sick 4drops in this set.


Desecration Demon is something that opponent has
to handle in the early game or take a titanic beating, you would think that he
will have a lot of fodder to throw in the away, but as soon as he runs out of
guys, this thing is going to be enormous.


Jarad,
Golgari Lich Lord
is something that is going to look very innocent turn 4,
but in the lategame, he turns into an absolute nuclear bomb and will prob finish
the opponent in 2 turn or something.


Rakdos,
Lord of Riots
is basically deccration demon without the drawback. he is
going to end many a game.


Phantom General
is going to be awesome. a 3/4 that anthems your team? yes please.


Skymarc Roc is sure
going to be swingy. Sometimes he will do nothing, sometimes he can dominate the
early game.


And last but not least: Trostani, selesnyas voice. this is
one of the sickest 4drops i have ever seen. Not only are you going to gain
absurd amounts of life. anytime you want, you can take aturn off( or even make a
smaller drop too!) and copy your best guy. Only problem? To get the mana for the
activation cost. _P


Speaking of Populate, i think that selesnya Guildmage
is a pretty sick 2drop.


Btw, i think Cryptborn Horror is the worst card
in the entire set for momir, just because almost everyone plays their dudes
precombat(not saying they are wrong)




If i have missed a really
sick card for momir, or something that makes u lose the game, please let me
know.



Av Simon Davidsson - 1 oktober 2012 22:07

Jag spelade en RTR-prerelease i helgen i Jönköping. Resultatet var mitt sämsta någonsin i en prelle... 1-4. trots detta tyckte jag ändå att det var ganska kul att spela, och alla matcher jag förlorade var med 1-2, så jag fick åtminstone spela många dueller. detta lovar gott inför limitedformatet som sådant, ty jag är vanligen inte den som gillar att förlora. :)


Jag valde och även spelade azorius som guild och här är mina tankar om vissa av korten:


New Prahv guildmage: Var ett hus hela dagen för både mig och mina motståndare/de partier jag var åskådare till. Lategame tar den ofta över matchen och earlygame skickar den över stealer of secrets för gratiskort, när man har 2 mana över.


Righteous Authority:  Jag hade 2 av detta rare och brädade ofta ut 1 eller t.om 2 av dem. Den ser ut som en mkt bättre Ocular halo, men är ofta sämre då du inte får tillbaka något kort om gubben dör direkt, och med tanke på att auran kostar 5, har motståndaren ofta haft tid att dra in i ett removal. Får gubben överleva, vinner du oftast partiet, men jag är rädd att det inte händer tillräckligt ofta för att jag skulle vilja förstpicka detta rare.


Azorius arrester:Inte särskilt imponerad. abilityn är bra, men problemet är att en 2/1-kropp när alldeles för irrelevant i detta format, i AVR däremot hade detta kortet varit nöten.


Troatanis judgment: Detta kort spelade med endast en tokenskapare i leken. jag var ändå nöjd med den, då formatet är hyfsat förlåtande till 6manaremovals. Saken var säkert också den att detta var en prelle där  nästan alla hade en bombgubbe från sitt guild. jag vågar gissa på att detta kortet är riktigt nötigt i selesnya.


Dramatic rescue:Startade detta kortet i brädan då jag tyckte jag hade tillrcäkligt med removal för att inte behöva den. hittade dock nästan alltid en anledning till att bräda in den, olika anledningar var scavenge, aggrolekar, tokens, och det faktum att den "kombade" med min supreme verdict (studsa egen gubbe)


Street spasm:det enda icke-azoriuskortet på listan. jag splashde denna då jag hade bara multifärgat manafix. den var dock inte alls så nötig som jag trodde, dels för att det vara mkt flygare som sprang omkring., coh dels för att de gånger jag drog den. så hade motståndaren ofta gubbar med för hög toughness ute. fortfarnde bra, men inte ett windmillslam firstpick imo.


Frostburn Weird: Några veckor efter varje prerelease brukar jag vara road över oncolor kort som jag inte hade i maindeck. Det finns rena skräckexempel som silvergill douser när jag var blå under lorwynprellen, och mindre kontroversiella som Wildwood geist när jag var grön i AVR. Jag lämnade detta kortet i brädan då jag tänkte att UU skulle vara svårt att träffa (det var det dock inte, inte överdrivet iaf) och att abilityn var ganska irrelevant. detta blir ännu märkligare då jag under lekbygget önskade att jag hade en gubbe till och speciellt ett tidigt dropp. Allt jag såg för mina ögon när jag tittade på detta kortet var Plated Seastrider. Hmm....... Lämna inte detta kortet i brädan om ni spelar blått, det är ett bra kort.


Syncopate: Detta kort var väldigt bra och hade varit ännu bättre om jag hade spelat det rätt, men kontringar är svårspelade, faktiskt mkt mer svårspelade i limited än i constructed.


Supreme verdict: Fråga anthrox vad han tycker om detta kortet. Anyway, en wog blir som bekant ungefär hälften så bra när motståndaren vet att den är i din lek, det är nästan skrämmande så mkt value den tappar, till skillnad från en vanlig spotremoval.


Det lustigaste ögonblicket på prellen: en kille vinner på sin femte filibustercounter i sin uppkeep med tom libba.


Det minst lustiga: Jag leder med 1-0, och har ett totalt överläge med 5-6 kort på hand, wog och street spasm på handen. Min motståndare och jag kommer inte överens om livstotal, han tror han har 3 liv mer än han har. Jag låter honom ligga på den högre livstotalet TROTS att jag vet att jag har rätt och TROTS att min motståndare t.o.m säger att han tror att jag har rätt och att han ger med sig.  jag ville vara snäll då det var en prelle och jag tänkte att det kunde vara intressant att spela ut partiet, där jag hade väldigt goda chanser att vinna ändå. Givetvis vänder han senare på 1 liv, och i avgörande duellen stannar jag på 2 land med chromatic lantern och azorius keyrune på handen. Karma you do not exist.





Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards