Alla inlägg den 13 oktober 2009

Av Simon Davidsson - 13 oktober 2009 21:56

Våren 2009 gjorde jag en countertoplek som designades för att ha bra matchup mot triballekar (alver., merfolks, goblins) och samtidigt bra matchup mot mirrorn. Detta kunde b.l.a uppnås genom att lägga in mkt creaturesteal maindeck då dessa lekar spelar väldigt lite svar på creaturesteal.


Sower of temptation är en väldigt bra gubbe i dessa fall, särskilt då den kan skyddas med countertop. Ur en gammal standardlek föddes iden med greater gargadon som komplement till sower. Följande anledningar till dess storhet:


1) motståndaren får nu aldrig tillbaka gubben man snor med sower även om sower dör.


2) tillsammans med shackles äter den sig igenom motståndarens styrkor.


3) om den kan skyddas av countertop är den en ruskigt snabb klocka när den väl kommer in i spel.


4) man kan cycla sig igenom överflödiga senseis divining top.


Från början var leken helt Ur, och jag spelade den i 2 turneringar och gick 2-1 samt 1-1-1. En av lekens svagheter var att den hade för få 2cc spells, endast 4 counterbalance och 2 Fire//Ice. Jag uppade F/I counten till 4 men fortfarande för lite.


Jag letade med ljus och lykta efter 2cc-spells,bytte ut firespout mot pyroclasm men de sög mot moongooser och merfolks dubbla lordar. Vad göra?


Enter tarmogoyf. Jag testade en Ugr version på Mws och japp, tarmogoyfs vann mig de flesta duellerna. Varför jag fortsätter att underskatta kortet kan man verkligen fråga sig, men det var mängder av partier där gobbos spottade ut för många dudes för att man ska hinna hantera alla, threshspelare försvarade en moongosse med hela sin hand etc.


Tarmogoys löste 3 problem leken hade:


1) 2cc-spells för cb

2) Nimble moongoose

3) en snabb klocka mot lekar som spelar få eller inga gubbar.


Zendikars fetchländer gjorde också leken mycket bättre. Manabasen flöt så underbart att jag t.om slängde in wasteland. Japp, 2c-versionen spelade inte med dem, men 3c-versionen gjorde. Mina lekbyggningsskills ftw.



Denna lek bestämde jag mig för att spela denna tisdag:


Land:

4 scalding tarn

3 misty rainforest

3 wateland

3 volcanic island

2 tropical island

5 Island

1 mountain

1 forest


Creatures:

3 greater gargadon

3 sower of temptation

4 tarmogoyf


Permanents:

4 senseis divining top

3 counterbalance

2 vedalken shackles

2 engineered explosives


Spells:

4 force of will

4 brainstorm

2 spell snare

3 Fire//Ice

2 firespout

1 krosan grip

1 reins of power



Sideboard:

3 mind harness

2 krosan grip

2 relic of progenitus

2 blue elemental blast

2 pyroblast

2 blood moon

2 threads of disloyalty



Hur gick det då? Det berättar jag nästa gång (oroa er inte, inlägget kommer inom kort :)  )



Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards