Alla inlägg den 30 januari 2011

Av Simon Davidsson - 30 januari 2011 18:33

Deltog i både lördagen och söndagens prerelease på Mirodin besieged i helgen. Det var fractionpacks som gällde, d.v.s man valde antingen Phyrexian elelr Mirran. Förenklat sett innebar det att man fick en väldigt hög procentdel infectgubbar om man valde phyrexian, vilket ledde till att man antingen hade en infectlek eller en jättedålig lek. Detta innebar att ungef'är hälften av rummet spelade infect, vilket leder till vissa beslut när man bygger sina pooler.


Min första pool var den bästa sealed deck jag haft i hela mitt liv, så här såg min lek ut(jag valde Mirran)


Land:


9 Plains

8 Mountain      (Känns det igen?)


1 Sunblast angel

1 Myr battlesphere

2 kuldotha flamefiend

1 arc trail

1 red suns zenith

1 hero of bladehold    (bomber)


1 loxodon wayfarer

1 ichorclaw myr       (metaval baserat på att det skulle vara mycket infect)


1 peace strider

1 darksteel axe

1 glimmerpoint stag

1 leaden myr

1 silver myr

1 bladed sentinel

1 razorfield rhino

1 sphere of the suns

1 panic spellbomb

1 horizon spellbomb

1 origin spellbomb

1 chrome steed

1 kuldotha ringleader

1 kembas skyguard


Kort som fick sitta på bänken:


2 razorfield rhino: Med så många dyra dropps tyckte jag 1 räckte. Den är betydligt sämre än chrome steed iaf.


1 Dispense justice: Denna brädade jag in ofta istället för kuldotha ringleader mot infect och jag vtror den vore ett bättre maindeckval


1 Concussive bolt: Underskattade detta korts styrka samtidigt som jag hade intalat mig att min lek var kontroll och inte var i behov av ett liknande kort. Min lek kunde dock gå en väldigt aggresiv väg och detta kort hade nog varit bättre än kuldotha ringleader. 2 personer hade koth i sina lekar och jag var dock beredd att bräda in den här som Kothremoval.


2 spiraling duelist: Jag tror nte på detta kortet, det är alldeles för omtåligt med alla nya pingare i både mirran och phyrexian.



Jag gick 4-1-1 och Top8 med denna lek, vilket jag borde med tanke på hur galen poolen var. Jag förlorade mot en infectlek som i duell 1 la 2 st 1/4or med infect och två st 2/4 med infect och reach. Min 1 Arc Trail och 2 kuldotha flamefiend på handen gav mkt mindre värde än vad jag trodde att de skulle och jag förlorade till en överraskande Spread the sickness som tog bort 2 blockers och addade en counter med proliferate. Duell 2 vann jag genom att vräka mina bomber över honom. Duell 3 hade vi båda nöthänder, jag vräkte mna bomber mot honom tills jag trodde det var slut på honom, han hade tomt bräde och jag hade sunblast+2 kuldotha flamefiend med myrs. Då kommer black suns zenith och vänder partiet. Sånt händer.


En skön känsla var när Top8 var klar. Jag blinkade motståndarens Phyrexian rager med Glimmerpoit stag, slog ner min motståndare på 1, och den kom tillbaka och dödade honom. Ett skönt sätt att vinna på.


Top8draten hade det trevliga formtatet fraction-fraction-scars där man återigen fick välja fraction. Man ska aldrig ändra ett vinnande koncept och jag valde mirran. Förstapicket stod mellan Cryptoplasm och Leonin relic-warder. Jag valde Cryptoplasm då den påminde mig om Vesuvan shapeshifter och den har alltid varit awesome i cub. Det säger kanske en del om hur bra grepp jag har på detta draftformat än så länge? :)


Mitt andrapick stod mellan Mortarpod och Serum raker. Jag tog Mortarpod. Den verkar vädligt bra och blå flygare är inte riktigt vad de har varit, med tanke på blightwidow och strandwalker.


Mitt tredjepick var kuldotha flamefiend och det är möjligt att de tidigare personerna inte ått uppleva hur ra den är, men mer troligt var det att rött var öppet. Min lek blev tillslut U/R metalcraft med precursor golem, argent sphinx och ratchet bomb som bomber (det sista kanske mest en bomb till namnet)


Den var dock mvp i bpde kvarts och semifinalen, sprängde bort ett sword +feast and famine och en titan forge i en tajt duell i kvarten. I semin sprängde den bort motståndarens aggresiva tvådropp samtidigt som ichor wellspring fick dra ett extra kort. 2-for-1 och viktigt tempo i båda duelelrna som kan ha varit avgörande.


Kort som presterade


Treasure Mage: Att hämta 4/4-flygaren eller razorfiel rhino är betydligt mer upphetsande än en fjantig spellbomb. Denn mage är till skillnad från trinket mage en bra topdeck.


Concussive Bolt: Överpresterade...för min semifinalmotståndare. Gick från 17 till 0 runda 7 från ingenstans.


Kort som underpresterade:


Into the core: Gjorde aldrig någonting då det inte fanns tillräckligt med targets. det fanns lägen då jag ville dra den mer än någon annat, men då den satt död stora delar av tiden var den inte det nötkort jag trodde den skulle vara. Förmodligen fortfarande bra.


Accorder paladin: Mötte den, och den dör på allt, eínkl fjantkort som oculus.


Nästa gång berättar jag om söndagens prerelease.


Jolly






Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards