Alla inlägg den 28 juli 2014

Av Simon Davidsson - 28 juli 2014 13:09

Jag vaknar med en antal fler timmars sömn under bältet denna natt. Jag minns att sa till mig själv innan turneringen kickar igång: "Du ligger bra till i en viktig turnering. Spela inte bort nu genom att tilta om det går dåligt" Hamburgarna hade inte börjat säljas än så jag fick börja med tom mage. Jag hade inte hunnit bli hungrig än så det var ingen större katastrof.


Runda 10: Hexproof.


Hexproof är en matchup där det finns ett par nyckelkort du hela tiden måste ha i åtanke.


Först och viktigast: Boros Charm. Alla 3 modesen är relevanta i denna matchup. Ibland stabiliserar man på lågt liv så då kan 4 i huvudet bli relevant. Indestructible är väldigt relevant mot Supreme och man måste avväga när man kan spela runt Boros charm elelr när det finns lägen när man är död till den hur man än spelar. även double strike kan avgöra i kombination med andra auror eller med Selesnya charm (innan bräda)


Ett sätt jag gillar att spelar runt boros charm på är att inte vara för girig med mina Supreme verdict och även att använda banishing light på auror även fast jag har supreme.


Som kompensation behöver du inte fundera på när du ska använda din spotremoval eftersom hexproof fungerar som den gör. Vad du däremot måste ta i beaktande är att varje doom blade//ultimate price  på starthandenär en virtuell mulligan. (Den kan ta hardcastad ghor-clan men den gör bara det innan bräda om motståndaren är desperat) last breath har vissa cornercases där du kan gaina 4 liv.


I första duellen använder jag detention på 2 etheral armor och tvingar till slut min motståndare att spela in i supreme med en jace som +1:as. En hardcastad Ghor clan ger grönt ljus för supreme och efter det får min motståndare slut på gas.


Dispel och negate är bra brädkort i denna matchup eftersom Boros charnm är ett nyckelkort och du ofta kan spela supreme med 5/6 mana just på grund av att de spelar runt Supreme och inte overcomittar.


I duell 2 mullar min motståndare och jag lyckas spela thoughtseize på hans boros charm+supreme för att svepa brädet och ta kontroll. Jag ligger dock på 7 så jag ser till att spela runt dubbla Boros charm genom att hålla dissolvemana uppe. Han drar dock bara en och Jace+Aetherling avgör.


8-2


"Dags för en hamurgare! Det är gott om tid kvar så det borde jag hinna med bred marginal"


Min optimism visade sig nästan straffa sig.

Jag blir här tvungen att sleeva om leken då mina tidigare plastfickor inte höll måttet. Som tur är hade jag länge velat köpa Dragonshield och de fanns i butiken så jag hade införskaffat 300 st. Detta gjorde att jag hann resleeva leken eftersom en match vid featurematchbordet gick till time. Det var en aning stressigt att reseleeva 75 kort närjag visste att rundan kunde börja vilken minut som helst, men det gick vägen.


Runda 11: Niklas Ramquist Monoblått.


Jag nämnde tidigare att jag inte kännt någon press under turneringen förutom under en match. Detta var denna matchen. För det första för att det var en win-and.in (Vilket inte var helst sant skulle det visa sig senare) för det andra för att jag låg 0-2 lifetime mot Niklas tidigare, och båda tunga förluster i viktiga lägen. Jag brukar inte hålla så bra koll på inbördes statistik mot spelare, men jag kommer ihåg just dessa då de var så viktiga. Den ena var i SM 2010 när vi båda var in contention för top8 och den andra var i en kvarstfinal i en stor legacyturnering på BSK.


Jag mullar första handen som har bara 2 land och revelations och kontringar. Inte tillräckligt bra mot någonting. Min moståndare håller och jag får en viss sjunkande känsla för första gången i turneringen. Jag motar bort den med tanken att jag vägrar låta negativa känslor förstöra det fina läget jag ligger i just nu. Min andra är bättre då den har ett par spotremovals och Jace. Jag tar han s första gubbe Frostburn weird med Last breath och kan andas ut när hans tredropp är hall of triumph. Hade det varit en nightveil specter hade jag haft problem då min Ultimate price inte hade kunnat röra den. Dessutom har han ingen Mutavault.


Jag kan lägga Jace och -2:a ostört nu vilket är enormt viktigt. Han har dock Master of waves och eftersom jag inte mött Master of vaves+hall of triumph innan blir jag lite ställd när hans elemental överlever när jag dödar master. Som tur är hade han bara en devotion vid läget han la master. Vi får sedan ett intressant läge när han har 2 master of waves till och jag har elspeth. I längden outpacear mina 3 soldater per tur hans elementals speciellt som jag dödar en master och 2 soldater då kan tradea mot en elemental. (Hans elementals är 2/2 efter jacetrigger) Det enda kort jag är rädd för är Cyclonic rift men han drar inte den och Elspeth går ultimate.


Vi blir sedan flyttade till att spela under kameran men det är inte mycket till parti. Han mullar till 5 och jag har spotremovals in i Elspeth. Elspeth går åter ultimate. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag hade en runda 4 jace eller inte.  Någonstans ute i eteren finns denna match inspelad, men arkiven verkar ha försvunnit fråm twitch. Någon som kan hjälpa mig att hitta matcherna?


9-2


Så efter att ha kollat på standingsen så ser jag att det är en oroväckande liten mängd personer på 9-2. En del ligger över men en enorm mängd ligger på 8-3. Jag är inställd på att jag mycket väl kan få spela sista, antingen genom nedpairning eller att möta någon som vill dreamcrusha.


Det är nog den härligaste pairningslapp jag någonsin sett upptejpad när jag ser att jag har lyckats bli pairad mot en av de två andra på 9-2 och att vi båda är inne med en draw. Det visade sig senare att Gustav Enander, den tredje på 9-2 blev upppairad mot en som ville dreamcrusha, som tur var för honom vann han den sista matchen ändå.


Runda 12: Mikael Linden ID 9-2-1


Jag yttrar den obligatoriska "Då möts vi i finalen då" vilket skulle visa sig vara en aning profetiskt.


TOP8


Innan top8 börjar måste jag springa och hämta mina saker från sovsalen som skulle tömmas. Detta hade dock bara positiva egenskaper på min koncentration då jag fick en liten bensträckare och lite fysiskt arbete med att lyfta och böra in sakerna till salen vi spelade i.  Min energinivå snarare ökade.


Kvarstfinal: Monosvart med grön splash, Svante Landgraf.


Min första starthand är Mutavault, Temple of deceit, 3 d:sphere en elspeth och en ultimate price om jag minns rätt. Jag keepade den eftersom ett vitt land (som jag skulle ha många rundor på mig att dra) skulel låta mig hantera allt han gjorde och köpa tid till en haymaker (Elspeth, Sphinx) någonstans på toppen. Det är också en hand som är resistent mot Thoughtseize. Det kändes som den hade betydligt större chans att vinna än en genomsnittlig 6-kortshand även om handen innehåller ett visst mått av risk.


Det blir ett långt grindigt parti där jag drar min vita mana väldigt snabbt och vi tradear resources fram coh tillbaka. Jag spherar lite saker, han lägger vraska på min elspeth, de överblivna soldaterna slår ihjälö vraska etc Till slut drar jag elspeth # 2 precis innan han har connections och mina soldater tillsammans med mutavaults slår ihjäl honom.


I andra partet blir min keep med 2 rev, 1 supreme och 4 länder hand sönderryckt av ett par thoughtseizes och mina rundor består i att jag drar land, spelar scryland och scryar nya länder till botten. Han har 2 Mutavault som slår ner mig till 8-9 liv. Runda 6 topdeckar jag dock äntligen Något bra. Elspeth! Med tanke på hur många drawsteps jag dragit land (5) efter att ha scryat länder till botten (4) var det ganska sannolikt att jag till slut skulle dra något.


Jag mer eller mindre tvingas gå aggro med soldaterna då han droppar Erebos och jag ser hela tiden till att ha ultimate price uppe för att fizzla bile blight. Jag lägger till slut en stor rev men sparar 2 mana till ultimate price och det räcker för att få scoppen.


Semifinal: Niklas ramquist igen.


Duell 1 är en repris av duell 1 i förra matchen. En tidig Jace tvingar honom att overcomitta in i en wrath och sedan avgör elspeth.


Duell 2 mullar jag till 5 och har ingen blå mana. han har här en egen Jace och även thassa. det kommer ett läge där jag behöver toppa blå mana för supreme i ett läge där även om jag lägger supreme så lär jag förlora till jace+thassa ändå. Jag är därför inte särskilt upprörd när jag inte drar blå mana och det är dags för avgörande duellen.


I duell 3 händer ett par intressanta saker:


Jag lägger thoughtseize runda 2 och ser att min motståndare har gainsay, 2 frostburn och 3 nightveil men bara 2 land. Gainsay känns som en gansdka enkelt val då et är det mest unika korten på handen och jag har en jace.


Min motståndare spelar runt suptreme som jag faktiskt inte drar på hela partiet. Jag är inte säker på hur korrekt detta är då detta är en matchup som redan från början är dålig för den monoblåa spelaren. Man kanske därför måste ta vissa risker för att kunna vinna särskilt som jag istället för supreme kan ha elspeth eller rev och isf behöver han all press han kan ha.


Med aktiv Jace slammar jag aetherling med 6 mana i spel. Ingen möjlighet att blinka. Saken är den att en Rapid hydr skulle vara en topdeckad då jag sett hans hand och även om han har den är det ingen katastrof då jag får en 3/3 blocker som skyddar jace.


Till slut slår atherling ihjäl honom i ett läge där han nästan håller på att vända partiet. ag har lustigt nog asldrig tid att lägga en rev jag hade på handen utan var tvungen att gå allin på atherling. Hade min koståndare inte spelat runt supreme hade jag med all säkerhet förlorat partiet.


Innan Finaln spelades skulle finalen i butiksmästerskapet spelas vilket gav mig tidf att sticka iväg med Lynkan, peter larsson och köpa hamburgare. helgens roligaste ögonblick är när han beställer hamburgare åt oss alla i drivein-mikrofonen. Han hade nämnligen väldigt hes röst vilket i kombination med hans småländska och veligheten hos personerna i baksätet över vad de ska beställa skapar enorma kulturkrockar med tjejen från Linköping som kanppt förstår någonting och håller på att dö av skratt.


Final:  Mikael Linden R/W burn.


Vi möttes mycket riktigt i finalen vilket jag hade förutspått några timmar tidigare.


Duell 1 är tuff. Jag drar väldigt massa semiblanks och det kommer ett läge när jag inte vill lä'gga elspeth då hans searing bloods skulle bli aktiva. Jag väljer istället att gå allin på Aetherling men han hinner bränna ut mig 2 rundor innan aetherling skulle dödat honom. Jag försöker få 4 liv med last breath på aetherling men han dödar mig i respons. Det spealde ionte så stor roll, för om aetherling hade dött hade det varit kört ändå.'


In kommer 3 nyxfleece 1 blind obedience och lite kontringar samt sin collector. Ut kommer Thoughtseize eftersom den i bästa fall är B: gain 2 life (när man tar Boros charm//Helix) och i värsta fal gör nästintill ingenting. Ut kommer faktiskt också 3 Supreme Verdict! Det är kanske lite överraskande men för det första finns det få gubbar som Supreme effektivt dödar (Röd eidolon är den ok mo, chandras phoenix extremt medioker mot) och för det andra är min gameplan att ha Nyxfleeceram i spel.



Duell 2, 3 och 4 vinns av en kombination av Nyx-fleece ram, Blind obedience och Jace. Ingen av duellerna är särskilt mycket att prata om tyvärr.


Så jag var svensk mästare i Magic! Det kändes en aning overkligt eftersom jag ju är långt ifrån den bästa magicspelaren i Sverige. En kombination av solitt spel, mycket flyt och en god mental inställning ( ingen press) hela helgen var avgörande faktorer. Jag fick En Låda Journey Into nyx, 2 Judge reward Confidanter, 4 judge rewrad Plogar och 3700 kr för detta vilker är med bred marginal det största priset jag någonsin vunnit. (Mitt största tidigare är nog 2 Tarmogoyf den gåmgen jag splittade förstapriset på 4 Tarmogoyf med pellenik i en Legacyturnering nån gång i forntiden)


Så vad är nästa steg? Kommer jag nu ge mig ut mer på GP:s och göra ett nytt seriöst försök att slå mig in På pro touren, drömmar jag hyste för ett par år sedan? Jag är rädd för att svaret är nej, mycket kommer inte att ändras i och med denna framgången. ävewn om jag fått ett nytt förtroende för mitt eget spel som jag inte haft innan. Jag kommer ha fast jobb i minst ett år framöver och de större turneringar som är inplanerade i höst är-


WMCQ Malmö i slutet på augusti


GP Stockholm i mitten på Oktober.


Ha det gött!


// Simon


Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards