Direktlänk till inlägg 6 oktober 2009

Ytterligare ett äventyr med ledless Ichorid

Av Simon Davidsson - 6 oktober 2009 21:19

Klockan blev kvart över 3 en vacker tisdagseftermiddag och jag kom på att gosh...det är ju tisdag idag denna tisdag och jag hade lekarna spridda över rummet med ett undantag: ichorid. En av fördelarna med den leken är att delarna till den inte sprids ut över andra lekar (Nåja, delar av den lånas ibland till cephalid breakfast)


Leklista: (tror ej jag gav någon vid förra rapporten med denna lek)


Land:

4 gemstone mine

4 city of brass

4 cephalid coliseum


Dredgers:

4 GGtroll

4 imp

3 thug


enablers:

4 putrid imp

2 tireless tribe


Flashback:

3 dread return

4 cabal therapy

1 sphinx of lost truths

2 inner-flame-acolyte


Brutna saker:

4 bridge from below

4 ichorid

4 narcomoeba


Spells:

4 breakthrough

4 careful study

1 firestorm


Sideboard:

4 wispmare

3 pithing needle

2 firestorm

1 woodfall primus

2 ancient grudge

3 chain of vapor



Noteras: # 1 firestorm i main, brädar ju in den mot nästan allt, och nästa gång blir det nog 3 st i main. Man kan npog cutta 1 dread-return-target och 1 thud, i guess.


# sphinx of lost truth har ersatt cephalid sage, då även reveillark har cuttats, saknade larken i en del partier idag faktiskt. den brukar producera ohälsosamt många zombies med ett par terapier.





Runda 1: Okänd med burn. Mötte en kille som var på sin första turnering, så jag vann utan problem


Brädning: -1 sphinx -1 dread return -1 firestorm +3 pithing needle


Burn får nog för övrigt anses vara en av de absolut lättaste matchupsen som finns. De guldfiskar oftast 1-2 rundor senare än en själv, och man har handdisruption för de viktigaste delarna. dessutom är price of progress väldigt svag.


Runda 2: Robin med goblins.


Jag mullar in i drömhanden city, tireless tribe, coliseum, ggrtoll, breakthrough. Bättre än så blir det inte. Jag kan även i ansiktet av wasteland gå nötter runda 2, dessutom stoppar tribe en goblin lackey. jag tar viss tid på mig att vinna då jag ej hittar dread return med robin scoppar ändå när ichorider börjar tillverka zombies.


Jag är säker på att robin har åtminstone cryptar, han ägde min cephalid breakfast en gång på det sättet, så nålar komemr in. Nålar är ju också nötter mot fanatic, vial och gempalm incinerator. Firestorm är bra för att rensa bordet, inte så mkt för att kasta kort, faktum är att man ibland får slut på kort och önskar att man inte behövde kasta. Ett undantagsscenario med det kortet. Breakthrough ska iaf ut, man kan inte gå allin när motståndaren brädar in gravtömning.


-1 sphinx -4 breakthrough -1 dread return -1 inner-flame +2 firestorm +3 nål +2 grudge


Roblin mullar under muttrande, medan jag håller city, imp, nål, 1 dredgare+lite skräp.


Runda 1 mogg fanatic möts av min imp. Robin har land+relic vilket är en aning jobbigt. Jag kastar uppkeep thug, min enda dredgare och hoppas att robin ska gör adet rätta spelet och inte knäcka relic än (han använder ju obv den första abilitien till vilken jag kastar och rfgar nått skräp) hade han gjort "fel" spel hade jag haft slut på dredgare. Istället får jag upp ett ggroll och en narcomoeba.


Han saccar sin fanatic för att få bort min bro, vilket innebär att hans plan är att jag måste overextenda in i han srelic för att kunna komma vidare, En fin plan som dock är om intet när jag droppar Nål. Graven blir rensad men jag nämner ändå relic för framtida bus. Han hade brädat in 2 relicer och 2 cryptar vilket jag inte visste i nuläget.


Nu är det härligt att ha en imp för min thug gör en comeback och snöbollen börjar snabbt rulla igen. Han bäörjar dock samla på sig massa gobliner med ringleader. Jag har dock flygande beats med imp+narcomoeba och en firestorm med X=3 avgör precis.


3: Gustav med merfolks


Parti1 är bisarrt. Jag mullar till 5 och håller en hand utan land men med firestorm+dredgare. drar jag någonsin ett multifärgsland har jag garanterat dredgare i graven. Gustav har r1 cursecatcher och r2 mutavault+standstill. Hm. Jag har inget emot det då jag kan börja discarda kort ner i min grav. Playet är aningen mer förståeligt då gustav droppar r3 mutavault #2. Han hittar dock inte land 4 vilket är väldigt viktigt men också rättvist då hans lek bara kör 18-20 länder. Jag börjar dredga och samlar på mig lite små blå flygande fän. Zombies börjar ploppa upp då jag ligger på runt 11. Gustav inser då att han måste lnäcka sin egen standstill, vilket leder till obscent dredgande från min sida. Snart blir det scoopphade för gustav.


-4 breakthrough -1 sphinx -1 dread return -1 thug -1 inner-flame +2 firestorm +2 ancient grudge +3 nål +1 woodfall primus


Parti 2: Tidig relic från hans sida, tidig imp +nål från min sida, min  grav töms dock på köpet. han missar landdropp #2 för en runda och jag börjar här slappna av i tron att jag har vunnit och hugger rakt in i hans cursecatcher med min imp utan att ge den flying. Den överlever, men 2 broar försvinner. Jag är inte alals särskilt säkerpå vinst när gustav droppar bomben propaganda. Hoppsan. Mitt hopp ligger i att returna en primus för att blåsa den, och jag tror jag har tid. Så är dock inte fallet då merfolkleken som den brukar från ingenstans exploderar med lord efter lord. Min sista försök att reanimera trädfolket möts av force


1-1, ytterligare en gång hände det mig som jag förlorat på så ofta: Jag slappnar av det när det går bra och ser säkert ut. Skärpning!


ombrädning

-1 grudge -1 tireless tribe +2 wispmare


Parti 3: Mullar till 5 och håller hand med blå mana+careful study+2 imp+nål, alltså inga dredgare, Här kan man inte vara kräsen. Study blir dock Fowad. Usch och fy, fy och usch. R1 cursecatcher är illa, men det kunde varit värre (Relic) Jag topdeckar dock en ny study, vilken leder till city och dredgare, väldigt trevligt. City släpper ner en nål på relic trots att cursecatcher är i spel, det kan ha varit fel, hade dock ingen koll på att det var så liute tid kvar till time i det läget. Jag får igång min lek men den är seg som sirap och gustav har 2 wake thrashers. Jag har 2 bryggor i graven och firestorm på handen. Jag funderar på att spela offensivt och defensivt. Väljer defensivt (skjuta en thrasher) och anledningen är följande. Föregående runda hade gustav länge mellat mellan att spela thrasher och ett annat play. Det kunde ha varit en annan merfolk, men jag satte honom på propaganda för det verkade som han mellade över ett liknande beslut jag hade: Att spela säkert elelr inte. Nästa runda komemr så propganda. Ingen av oss kan vinna i detta läge och det blir en draw.


vann 2 boosters, sålde en av dem, och öppnade en world queller i den andra. Den ska äga rydings planeswalkerlekar, mohahaha.


Meta:

2 dredge

3 counterbalance

1 Niptuck

1 Burn

1 merfolk

1 Rgw walkerzoo

1 UGW loam

1 dreadstill

1 RB goblins











Parti 3:




 
 
Ingen bild

Erik

7 oktober 2009 11:13

Var faktiskt tvungen att kolla upp vad World Queller gör :)

Blir nog en annan lek nästa vecka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Simon Davidsson - 28 september 2020 10:10

     

Av Simon Davidsson - 6 juli 2019 21:33

Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards