Direktlänk till inlägg 15 december 2009

Legacy//Limited analogi

Av Simon Davidsson - 15 december 2009 23:40

2 händelser i olika format men som har mycket gemensamt:


Det är eventide-prerelease, jag har en galen UB-lek med oona+ mycket annat mys. Jag har övertag på bordet, vi ligger båda på runt 12 liv. jag kastar rivers grasp, för de som inte vet vad kortet gör är det en kombinerad unsummon+thoughtseize.


De 2 mest relevanta korten är


Wickerbough elder (som han kan lägga, och den skulle vara lite småjobbig, äta upp en av mina scarecrows och bli en 474a


doomgape, som han behöveer topdecka en forest för att lägga ( Hans lek är ungefär jämnt fördelad svart och rött)


efter en väldigt lång betänketid väljer jag till slut wickerbough, tänkte att den var mer relevant just nu, och chansen är inte jättestor att han drar en forest.


Han drar en forest och jag förlorar några rundor senare.


Saken var den att jag satt med oona på handen och även om wickerbough var mer relevant om han inte drar ett land hade jag inte förlorat till den.




spelade tisdagslegacy nyligen och  öppnade med r1 thoughtseize. min motståndare har mullat så hans hand är


Forest

2' noble hierarch

brainstorm

natural order

swords to plowshares


här gör jag ett liknande play, tar det kortet som är mest relevant nu: brainstorm, han lägger en r3 natural order som jag inte har några outs mot.




Vad var misstaget i de båda scenarien? Ska man inte ta det mest relevanta korten i varje situation? saken är den att det fast en enorm skillnad i powerlevel mellan korten jag tog och


kort man förlorar mot>>> mer relvanta kort just nu.


Jag lärde ej läxan och förlorade igen, men om vi nu byter ut korten lite hade det kanske varit annorlunda


Säg att vi byter ut natural order mot ex: Rhox war monk (Hittar ej något mer relvant för ungefär samm manakostnad) Detta kort är också mkt kraftfullare än brainstorm(resolvad), men inte ett kort man förlorar mot, i ett sådant läge skulle det vara mer korrekt att ta brainstorm.


Well, så länge man lär sig av misstagen så är de inte helt av ondo antar jag....öppnade också en merfolk sovereign från mitt prispack så nu är merfolkleken komplett...beware

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Simon Davidsson - 28 september 2020 10:10

     

Av Simon Davidsson - 6 juli 2019 21:33

Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards