Alla inlägg den 30 september 2009

Av Simon Davidsson - 30 september 2009 19:53

Tänkte först nämna att jag lyssnar på mina kära läsare, och tänker inte låta folk vara anonyma när jag refererar här i foretsättningen( inte för att jag gjort det innan) då denna åsikt vann omröstningen med 7-1.


Runda 1: Gunnar


Tycker Gunnar  förtjänar lite cred här, dels för att han är schysst och lånar ut kort till folk (inte bara till mig dessutom, till alla) och för att han inte powergamade mig när jag glömde en Living tsunami-trigger. Tror det är klokt att ha en tärning på toppen av libban när man spelar med kortet ala future sight-pacterna.


Gunnar inleder med artfakten som letar land + grazing gleadherat under de första 3 rundorna. Den killen är ett hus, tror han gainade 10 liv med den under partiet. Själv har jag hedron crab runda 2 för en hel del mill+ reckless scholar. Gunnar ger lite beats med fler smågubbar+ trusty machete. Jag slänger ut 2 umara raptors som växer men inser i något läge att det inte går att raca 2 liv per runda och börjar blocka istället. Någonstans i min lek ligger en archive trap och detta är det sätt jag kommer vinna matchen på, så jag gräver febrilt med scholar. Hade jag huggit hade hans motattacker totalt ägt upp mig. Till slut kommer en baloth woodcrasher och jag ligger på 6. Till slut hittar jag då archive trap när Gunnar har 12 kort kvar i leken.


MVP: Hedron crab+archive trap


Game 2: Gunnar mullar och saknar länge röd mana. Han väljer att inte knäcka Misty rainforest(grattis btw) vilket är ett misstag för även om han vill dra land  vill han dra specifikt rött land och sannolikheten ökar vid knäckning.


Iaf har jag inte särskilt mycket, en gomazoa är trevligt att ha men inte så användbart för att bestraffa en manafizzlande motståndare. Living tsunami kommer och slår några rundor men gunnar hittar röd mana i tid och den får smaka burst lightning (bästa commonet i settet imo). Explorers scope kommer från toppen och den är verkligen guld värd, träffar land efter land. Gunnar måste halvt suboptimala trades, dels p.ga sitt lifetotal och för att minska styrkan i kikaren. Gunnar har en andra Burst lightning för min andra living tsunami. Har haft en spell pierce sedan runda 1 och börjar bli smått frustrerad över att gunnar alltid har exakt 2 mana över.


Till slut lä'gger sig dock rökridån  och små 2/1-dorks (se leklistan) hotar gunnars liv. De hugger för vinst när Gunnar triumferande lägger baloth cage trap. Äntligen, äntligen kan jag lägga spell pierce för vinsten.


MVP: Explorers scope. "Drog" nog 5 kort med den, bättre än skullclamp i denna duell.


Runda 2: Londos lillebror.


Game 1: Jag mullar till 6 och håller ost, han mullar till 5 och håller en sjuk hand med adventurers gear, kazandu blademaster, umara raptor. Kan inte lägga mkt förutom en egen umara raptor och lite 2/1-or. snart ligger jag på 3 liv, finns ingen anledning att chumpa innan dess, men lyckas ändå inte hitta några bra trades. En windrider eel kommer ner för honom och rensar upp det lilla som är kvar av mig.


Game 2: Han mullar igen och jag får en galen start med runda 2 welkin tern, runda 3  teethering peaks för 4 i skada, runda 4 windrider eel. Han skapar lite motanfall på marken men inget som kan blocka mitt och lika snabbt som parti 1 var över är det dags för runda 2.


Game 3: Håller en hand som ser rätt attraktiv ut med länder, ett 3-dropp, ett 5 -dropp och en into the roil. Han kurvar dock ut med episka mått med steppe lynx+blademaster, umarar raptor och adventuring gear och jag blir avrättad. Inte många händer min lek hade kunnat spotta fram som hade hanterat det.


Blir efter denna runda väldigt dyster till sinnes och tänker att ännu en prerelease är åt skogen, jag har bara råd att förlora en match till och inte ens då ser det ljust ut med tankr på att vi var 53 personer. (Så här i efterhand hade det inte räckt.)


Går iaf och äter lunch med tepa, pellenik och Qax. Begår här misstaget att diskutera huruvida ett kort (Nissa revane) är bra i limted med tepa när jag


1) Knappt vet vad kortet gör

2) är trött, besviken och hungrig.


Nåväl mackan jag åt där var bland det godaste jag ätit på evigheter, fick en mindre oral orgasm, och var sedan på topphumör resten av dagen. Vad hette stället ni som var med? :)


Runda 3: Carl (Rhodes)


Jag mullar och måste hålla skräp. Det är ju så att när man har mullat en gång kan man inte vara särskilt kräsen längre, och en hand med enbart länder och living tsunami är förmodligen bättre än den genomsnittliga femkortshanden. Carl har lite tidiga betas med plated geopede och även en gomazoa så mina windrider eel samt living tsunami hålls hemma. Vo boltar varandras smådjur och snart är jag låst under min egen living tsunami. han lägger ut kortdragsallyn som jag kvickt dödar. detta var nog ett misstag. Som läget var borde jag kanske satsat på att få honom att dra en massa kort och sen hittat archive trap. Han hittar merfolk wayfinders vilka börjar slå oblockbart och tappar ner de små dudes jag lyckas dra från toppen. Snart är det game 2-dags.


Game 2: Jag mullar igen men håller en hand som är väldigt bra med utkurvningar med 2 umara rators och en windrider eels. carls lek verkar vara ganska svag på defensiven om han missar sina tidiga dropps och jag satsar allt på en offensiv då jag knappt har några kort kvar på handen. Den lyckas.


game 3: Här är ett parti som om jag får citera en nyligen artikel på svm "detta parti är ett parti som jag ej skulle vunnit för tre år sedan" Mina tidiga beats stoppas av hans removal och plötsligt stirrar jag ner på en enorm baloth woodcrasher och vi ligger lika i liv. Jag sitter och funderar på hur jag nånsin ska lyckas blocka hans stora gubbe, innan jag inser att en galen alphastrike från mig kan få honom att börja stanna hemma med sina gubbar. Det lyckas, mina anfall antyder att jag har massa tricks på handen, vilket jag egentligen inte har och han börjar chumpblocka med sina landafall-dudes, rädd att gå ner för lågt, då jag har visat honom en hel del bränn. Plötsligt ligger jag på offensiven och har mängder av manöverutrymme att dra in i mina flygare sopm sedermera avslutar partiet.


Efteråt undrar jag hur i hela världen jag lyckades vinna det partiet.


Runda 4 (sajkobeer)


Kommer inte ihåg så mycket av dessa duelelrna, förutom att jag hade full kontroll på dem hela tiden, då han mest drog land. jag hade faktiskt i båda duelelrna honom död både på bräde och genom millning.


Ganska lustig incident. Jag använder gomazoas ability ( att blanda in gubbarna) och topdeckar sedan gomazoa, vilket leder till tiltande från sajkobeer.


Runda 5 Johan (gridish)


har en runda 1 hedron crab som millar loss som en galning, även en runda 2 2/1a, och en umara raptor. Han lägger en Eot mini-pyroclasm vilken bara skulle dödat min 2/1a, gör här ett stort misstag och använder spell pierce bara för att jag har sett den sitta sysslolös i så många partier. Han följer upp med en obsidian fireheart, vilken dock min 2/1a+ punishing fire kan hantera. Runda 6 lägger han så sorin markov och jag skull gett min lever för en spell pierce ( Nå, jag skulle hellre gett 2/1-an) Den börjar bolta gubbar och kan sedan ta över min runda vilket leder till dåliga attackerar+ boltande av mina egna gubbar. Jag räknar hans grav och kort på handen och märker att jag har en out kvar: Archive trap. Den dyker dock inte upp i tid.


game 2: En hedron crab millar en bloodghast, vilket verkligen får mig att ångra min mill-plan. hans bloodghast och andra smådudes racar mina smådudes. han har obsidian fireheart när han ligger på 8 jag ligger på 6 och väljer att alphastrika. Han borde bara ha väntat ut mig för nu blockar jag så jag behåller 2 gubbar, topdeckar teethering peaks, slår för 6 och lägger punishing fire för vinsten.


Game 3: Han Mullar och stumblar lite på manan. Mina flygare med living tsunami ser ut att kunna ta hem det denna gång också men en explorers scope låter honom rampa in i Sorin markov. jag får dock behålla min living tsunami och den gör orättvisa saker med soaring searcliff. En salughter cry i rätt tid slår för vinst.


I detta läge ligger jag 4-1 och 7a i standings. En draw leder inte automatiskt till en top8, men chanserna är förmodligen 50-50. Jag är dessutom parad mot christoffer, en spelare som jag har ungefär 50-50 i vinster mot och vars spel jag respekterar. Väljerdå att drawa då jag dessutom är väldigt hungrig och koffeinsugen och troligen hade spelat som en apa med en skrivmaskin framför mig. Efter lite nervös väntat visade sig att jag hade slunkit in på 8:e plats med väldigt få tiebrakerpoäng före 9:an som också hade 4-1-1.


Nästa gång: Top8:an



Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards