Direktlänk till inlägg 15 februari 2011

Skapandet av en lek

Av Simon Davidsson - 15 februari 2011 03:08

Jag tänkte här dela med mig hur jag bygger en lek, hur den första blueprinten till leken ser ut i mitt huvud. Jag hoppas det kan vara till någon glädje, man måste dock komma ihåg att de första utkasten till lekar sällan är optimala.


Denna lek bygger jag alltså nu samtidigt som jag skriver, så jag är själv nyfiken på hur leken kommer att se ut. Vad jag har bestämt är att leken ska bygga på kombon


Tireless Tribe+Twisted image


Genom att slänga 5 kort gör du triben till en 1/21 sedan lägger du twisted image och slår för vinsten.


Vi kan redan här se ett par bra saker.


# Kombodelarna är billiga 1cmc

# De är i de göttiga färgerna blått och vitt, så andra härlga kort kan tillkomma.


Först huvudskalet


4 Tireless tribe

4 Twisted Image

4 Inside out


Till alla lekar med blått i bör man ha


4 Force of Will


Mer skydd kan behövas, ex


4 Daze


Om vi funderar över vår vinstkombo ser vi att daze fungerar bra, vi plocka ju upp ett land som vi sen kan slänga till tribe, men att fow kan vara problematisk, vi förlorar 2 kort. Vi får se huruvida fow får stanna kvar.


Vi vill också ha sätt att hitta kombon på och de ska helst inte ge kortförlust, så tutors kan bli problematiska


4 Brainstorm

4 Ponder


Jag föredrar Ponder framför Preordain här, då vi vet exakt vad vi vill ha.


Man skulle också kunna tänka sig att slänga in Senseis divining Top i leken. Det skull ge oss möjlighet att spela counterbalance, vilket skull ge skydd mot swords to plowshares, ett mycket spelat removal.


4 Senseis divining top

4 Counterbalance


Således ser vår lek ut så här för tillfället


4 Tireless tribe

4 Twisted Image

4 Inside Out

4 Force of Will

4 Daze

4 Brainstorm

4 Ponder

4 Senseis divining top

4 counterbalance


Jag skulle uppskatta att vi behöver ungefär 20 land i leken, då den kan vinna med 2 länder i spel. Däribland behövs fetch för att göra Brainstorm/TOP och counterbalance bättre.


4 Flooded Strand

4 Scalding Tarn

4 Tundra

2 Plains

6 Island


Vad ska resterande 4 kort vara? Något som plöjer vägen för tribe känns som ett måste: Swords to plowshares är ett intressant kort, då den gör det svårare att vinna med tribe+switch. Motståndaren har dock förhoppningsvis tagit något eget stryk samt att man kanske har något extra kort att kasta.


4 Swords to Plowshares


Frågan är om det verkligen behövs den enorma filtrering som är 4 storm, 4 ponder och 4 top? Lite mer kort som plöjer väg är önskavärt och jag ersätter 2 ponder med 2 path to exile.


En sista titt på manabasen, den har väldigt många basics. jag tycker att tribe behöver lite mer support och slänger in 1 sejiri steppe och 2 soaring seacliff för att få igenom den. Fast det måste väl finnas något kort i hela legacyformatet som gör det bättre än dem?


Slutgiltlig lista:


4 Flooded Strand

4 Scalding tarn

4 Tundra

4 Island

1 Plains

2 soaring seacliff

1 sejiri steppe


4 tireless tribe


4 twisted image

4 inside out


4 force of will

4 daze


4 brainstorm

2 ponder


4 senseis divining top

4 counterbalance


4 swords to plowshares

2 path to exile


Såhär tänker jag när jag skapar mina lekar, listan går säkert att förbättras oändligt, och feedback är välkommen som vanligt.


Hoppas ni hade lika kul som jag!


Mvh Jolly


 
 
Ingen bild

Jokemon

29 mars 2011 22:52

Gillar listan
Jag har själv funderat på en Doran/Tribe Madness en gång i tiden :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Simon Davidsson - 28 september 2020 10:10

     

Av Simon Davidsson - 6 juli 2019 21:33

Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards