Direktlänk till inlägg 15 september 2009

Tisdagslegacy # 3

Av Simon Davidsson - 15 september 2009 21:02

"Take your time"


Hade som jag nämnde i förra inlägget tänkt spela landstill på eternalkungen, så tänkte få ett litet smakprov över hur det skulle ha varit att var med genom att istället lira leken idag. Metat idag var inte alls lika förlåtande för leken, och brädan var med facit i hand felkonstruerad. Såhär såg min bräda ut:


2 Krosan grip

2 hydroblast

3 relic of progenitus

4 meddling mage

3 path to exile


Yes, 14 kort, en Krosan grip hade jag nämnligen glömt hemma. hade jag känt till metat hade brädan sett uit så här:


3 krosan grip

4 engineered plague

3 Innocent blood

3 relic of progenitus

2 hylkurs recall


Pga jobbiga triballekar som fanns i metat (merfolks, faeries och slivesr, () och plague är ju också hyfsad mot ichorid och martyrer.


R1g1: sajkobeer med countertop. Vinner trärningsslaget


En runda 2 standstill tvingar jag igenom med Force, då den blev dazad. Saken är den att sajk har inga land i spel och kan inte lägga något hotfullt runda 2. När han lägger runda 2-play har jag counterspell. Annars hade det varit väldigt farligt att blotta sig för counterbalance sådär. Kontrar en andra balance och när han spelar rhox war monk inser jag att denna variant verkligen är extremt bra matchup. Låter den resolva trots force då jag har elspeth. Elspeth chumpar war monk i tre rundor och till slut drar jag en deed. Med dubbel force rider jag hem vinsten med en flygande 4/4 soldier.


Brädar ut  2 humility, crucible och loam för relicer och grips. Humility är väldigt kall då countertop brädar in grips. Man kan helt enkelt inte fölita sig på den, från ingenstans kan mostsånadren bara vinna.


R1g2: Har spell snare på r2 balance. Runda 2 lägger jag standstill då jag ej har nån mer kontring för att hoppas dra en. Jag vet att sajk aldrig kommer spela runt counterspell ändå, han kan bara förlita sig på att vinna snabbt så han kan inte spela runt något. Jag har tur och drar in i Fow för hans andra counterbalance. Det enda jag fruktar är hans counterbalance allt annat kan jag bara ploga. 2 goyfar plogas och r5 kommer en elspeth. sajk gräver med toppen och i ett siata försök måste han blanda in den för att hitta en fow för att försvara en goyf. När jag ändå har deed är det gg då han har tom hand och ingen topp och jag har elspeth.


r2g1: Johan med countertopJace Förlorar tärningsslaget.

Detta är en jobbigare matchup då J har jace main samt en tung bräda med blood moons och pyroblast.

Jag håller en tveksam hand med 2 länder och 2 fow. R2 lägger jag en standstill och försvarar den med force då jag måste dra länder. När jag har 8 kort på handen spränger johan med brainstorm och jag fowar bara för att slippa discarda och då jag i det läget hade 4(!) fow på handen. Jag dubbel fowar en counterbalance men sen är mni hand helt tom på gas och jag en deed jag ej kan lägga. ganska illa då J får en tredje counterbalance, Top och jace i spel. Ganska sjukt bra draget. han håller en 3a och en 2a på toppen och jace ror hem det för honom.


r2g2: R2 standstill förlorar jag ett kontringskrig om standstill. Johan har dessutom countertop och blood moon. Med bara 2 island och 1 plains är det tungt för mitt lag. Han kan dock inte lägga sina goyfar men har jace igen. jag har ett sätt kvar att vinna spelet: Få honom att dra massa med jace, hitta mina 2 islands lägga honom, döda jace med legendregeln och decka Johan. Sitter med 2 fowar och 2 blåa kort så den kan gå. Drar dock ingen andra Island så jag scoopar när Jace går ultimate.


r3g1: Robin med G/B rock med 4 wasteland och 4 treeetop village (ouch!)


Visste att denna match ej gällde något då jag som bäst skulle bli 4a och den nya hårda prisstrukturen bara belönar de tre bästa. Jag spelar därför oerhört slappt och dåligt, Glömmer att brainstorma inför en cabal therapy när jag hade en av de vanligaste korten man nämnder: Fow, jag revealar min hand i respons på en annan therapy. Ehm.


Iaf får jag min hand totalt uppäten av 4 therapier flashbackade och återanvända med witness, och har snart tom hand. Jag börjar dock topdecka som en gud: Deed, plog för treetop village, wasteland för en annan treetop, humility, elspeth. ganska sjukt med tanke på hur många land jag spelar. Robin har inget maindeck svar på elspeth+Humility.


1-0


r3g2: vinner ganska bekvämt då jag har 2 plogar för 2 tidiga confidanter. Sedan kontrar jag allt relevant och elspeth vinner återigen då deed inte gör något mo elspeth. En relic håller också tombstalker borta från brädet.


2-1 totalt, vad man kan lära sig av denna session är hur retarderat bra elspeth är, det är minst 20 liv man gainar från henne då motståndaren måste rikta alla sina attacker mot den. Varje duell jag vann idag vann jag p.g.a henne.


Apropå Elspeth, så letar jag efter en spelmatta med Ardent plea-motiv på. Om någon ser någon IRl eller på den världsvida webben får gärna tipsa mig om den.


Meta:

Countertop: 3

Landstill: 2

merfolk: 1

team america: 1

dredge: 1

martyr:1

slivers: 1

5cSurvival: 1

G/B rock: 1

faeries:1

aluren : 1








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Simon Davidsson - 28 september 2020 10:10

     

Av Simon Davidsson - 6 juli 2019 21:33

Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards