Direktlänk till inlägg 20 september 2009

Eternalkungar i växjö....dubbla semifinaler

Av Simon Davidsson - 20 september 2009 21:47

Ska till min tandläkare i växjö imorgon och detta kunde kombineras med både en legacy och en vintage turnering vilket var en viss tröst inför det enorma belopp jag kommer på punga ut imorgon. Ungar, det finns så många anledningar att inte dricka colaläsk och tandläkare är et av de tyngsta argumenten. Sluta omedelbart!


Som vanligt när det gäller viktiga turneringar där risken för att möta roguelekar valde jag landstill, leken som är omöjlig att hata ut. I vanlig ordning glömde jag att lägga in ett kort i leken, denna gång var det en crucible som fick ersättas med en Crime//Punishment. Den sög hela dagen lång.


Iaf skulle vi 11 deltagare spela 5 rundor swiss med top4, lets go!


R1: Scorched (team america)


S spelar en variant av leken med deed och spell snare, vilket gör att matchupen är betydligt bättre. Vi cantrippar de första rundorna och 2 lägger S sinkhole jag lägger counterspell trots att den kan bli dazad för det är enda chansen jag har att lägga counterspell på hela duellen med tanke på TA:s extremt aggresiva manadenialstrategi. Klarar mig dock. En annan anledning till att inte spela runt daze är att han kanske inte har den! Nu kan jag lägga r3 standstill med spell snare-mana uppe och detta ger mig ett stort övertag. Tror inte ens jag behöver använda någon av mina plogar innan S Scoopar.


-3 deed -2 humility -2 counterspell +3 relic +2 path to exile +2 meddling mage


g2 håller jag en väldigt tveksam hand när S mullar. Förlorar ett krig om en goyf och den slår ner mig till 11. En tombstalker gör att den krymper till 2/3 och en factory kan hantera den. Men tombstalker själv dödar mig medan jag sitter på 2 elspeth och 2 counterspell på handen.


-2 elspeth +2 meddling mage.


g3 har jag alla svaren men ingen klocka. En meddling mage kommer ner när det är 3 min kvar till time. Tror jag får ner S till 12 eller något, oh well. S visar upp en hand full med Krosan grips och extirpate.


1-1 (0-0-1)


R2: Jokemon (Bant survival)


vi mullar båda och jag måste hålla en hand utan blå mana då den innehåller en fow. drar spell snare efter spell snare. Jokemon drar dock väldigt dåligt och har en noble hierarch som slår några gånger+några cantrips. han har en vendilion clique när jag äntligen drar en tropical. Jag fowar, han fowar. han ser min hand och tar en Jace när jag inte har en blå mana. Tycker inte iktigt det är optimalt spelat, det är för defensivt. Det hade nog varit bättre att inte at något alls för jace kommer inte i spel på ett par rundor och han vill vinna det korta gamet. Iaf hittar jag äntligen en plog när jag ligger på 5 liv. han drar en enorm flod av länder och elspeth avslutar snabbt partiet.


-2 humility -1 innocent blood -2 counterspell -1 life from the loam -1 island +3 relic of progenitus +2 krosan grip+2 path to exile


g2: Jag har spell snare, force of will resp spell snare för hans 3 Survivals. Återigen avgör elspeth. Jag väljer att knäcka en relic omgående då graven var hyfsat full coh för att inte ge hans krosan grips värde. När han dör visar han upp en hand med 3(!) krosan grips. Om man brädar rätt kan man få det kortet att göra ingenting mot landstill.


2-0 (1-0-1)


R3: anthrox chains-anvil kombo.


Jag har aldrig mött leken innan så har ingen aning om hur jag ska bemöta den. Han får igenom låset i g1, inte för att låter honom utan för att mina svar är slut efter mull+hantering av 2 confidanter. Han har också loam+wasteland vilket jag innan bräda inte har något svar på. Detta gör att jag inte kan spela deed. Jag har dock elspeth och lyckas tom gå ultimate med henne+behålla henne. Detta ger visst hopp om seger men han har genesis+spore frog för total millningsdödförnedring. (Volraths stronghold fanns i spel också)


-2 humility -1 innocent blood -2 counterspell +3 relic of progenitus +2 serenity


g2: Jag har relic, han har nål. Han suckar när när han lägger den vilket jag inte förstår då det är det bästa playet ever. Han följer upp med anvil. Lägger standstill med bara en wasteland på hand, bara för att jag inte har något annat att göra och typ förlorar mot allt han kan tänkas lägga. Vi stirrar på varandra i typ 20 rundor och alla mina söta drömmar om eot brainstorm för att han ska dra 3 kort+deeda bort nål+svepa hans grav med relic på handen dör när han spelar extirpate och jag måste dra kort för standstill. Oh well, deckningsdags igen.


0-2 (1-1-1)


Kniven mot strupen alltså, jag måste vinna de 2 sista+ ha flyt för att nå top4.


R4: Tysk med team america.


g1: spelar inte runt daze på hela duellen. Visst han får igenom en daze för att få igenom en goyf, men sedan kan elspeth resolva runda 4. Den chumpar runda efter runda samtidigt som jace joinar. Min fulla hand ger mig plogar för han stalkers och jag kan även vinna fow-krigen. Till slut blir allt indestructible och det är dags för g2 tycker tysken.


samma brädning som mot scorched. Meddling mage är mest bra on the play då man kan nämna goyf r2.


g2: han mullar och får inte ut ett djur förrän runda 8. Då är det redan för sent vilket alal som spelat mot eller med landstill säkert förstår.


(2-0) (2-1-1)


R5: Aginor med vit stax.


g1: Håller en hand med 3 deed, har hört att de är bra mot stax. Inleder med fetch+island för att kunna lägga r3 deed. Den blir o-ringad. Jag kunde sprängt på 0 för att plocka mox diamond men avböjer då mina drömmar är att resolva en andra och därmed få tillbaka min dolda deed. Detta visar sig dock bli svårt då wasteland äger min manabas. Jag måste lägga standstill utan mishra eller wasteland bara för att inte autoloosa då min hand ej hade några icke-spell snar kontringar. Han droppar en mishra vilket var min farhåga. Den slår ner mig till 8 innan jag drar en wasteland. Då är det dags att spränga den tycker A och jag lyckas att enbart dra kort jag ej kan lägga. Sitter med 3 deeds på hand och en under o-ring. A spelar bra och betar ut mina kontringar med smokestack och crucible (vilka iofs även hade vunnit matchen) för att kunna lägga armageddon. Jag har inga land i spel och han lägger tomb+crucibel. gg


-4 swords to plowshares -2 humility -1 Innocent blood -2 counterspell +4 meddling mage +2 serenity +3 relic of progenitus


g2: Kontrar lite i de första rundorna och lägger sedan elspeth, vilken är galen mot hans lek. han har en oerhört jobbig suppression field. och när jag försöker göra i princip någonting alls påpekar han för mig att det kostar 2 extra. Spelar meddling mage och nämner armageddon då det är det enda kort jag förlora mot. En smokestack kommer i spel och jag öser ut relicer för att offra dem. Sitter och är nervös för ghostly prison, men de låg tydligen i brädan. Flygande tokens+mage vinner till slut.


g3: Har en tidig meddling mage som nämner crucible. Funderade på armageddon men i läget som det var skulle den knappt göra något då jag knappt hade några land i spel. han lägger smokestack som långsamt rensar brädet och jag slowrollar 2 wasteland. Han har verkligen otur och missar landdropp efter landdropp. Jag hittar en mishra och efter att han har har tagit så mycket skada från sin egen ancient tomb hinner den precis avsluta spelet i tid.


2-1 (3-1-1)


Visade sig att jag nådde top4 trots allt!


Semifinal: hashi med walkerstill


Fruktansvärt dålig matchup då han har fler planeswalkers, academy ruins+crucible, fire//ice istället för deed som är kallare än fruset (insert valfritt tufft grundämne som passar in på premissen)


Det finns flertalet sätt man kan bli frustrerad när man spelar magic, de vanligaste för mig är:


# Förlora på otur

# Förlora en viktig match

# Förlora mot sämre spelare

# Förlora en hopplös matchup


Denna dag var det det sista som inträffade. Det belv inte bättre av att hashi spelade bra, han extirpatade en tundra vilket gjorde att mina 2 elspeth blev sittandes i min hand. Så det blev respass i 2 snabba för min del. Lite komiskt att landstill-mirrorn tog 1/3 så lång tid som TA vs bant survival.


Skriver om vintagen inom kort som fick ett liknande antiklimaktiskt slut.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Simon Davidsson - 28 september 2020 10:10

     

Av Simon Davidsson - 6 juli 2019 21:33

Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards