Senaste inläggen

Av Simon Davidsson - 1 oktober 2012 22:07

Jag spelade en RTR-prerelease i helgen i Jönköping. Resultatet var mitt sämsta någonsin i en prelle... 1-4. trots detta tyckte jag ändå att det var ganska kul att spela, och alla matcher jag förlorade var med 1-2, så jag fick åtminstone spela många dueller. detta lovar gott inför limitedformatet som sådant, ty jag är vanligen inte den som gillar att förlora. :)


Jag valde och även spelade azorius som guild och här är mina tankar om vissa av korten:


New Prahv guildmage: Var ett hus hela dagen för både mig och mina motståndare/de partier jag var åskådare till. Lategame tar den ofta över matchen och earlygame skickar den över stealer of secrets för gratiskort, när man har 2 mana över.


Righteous Authority:  Jag hade 2 av detta rare och brädade ofta ut 1 eller t.om 2 av dem. Den ser ut som en mkt bättre Ocular halo, men är ofta sämre då du inte får tillbaka något kort om gubben dör direkt, och med tanke på att auran kostar 5, har motståndaren ofta haft tid att dra in i ett removal. Får gubben överleva, vinner du oftast partiet, men jag är rädd att det inte händer tillräckligt ofta för att jag skulle vilja förstpicka detta rare.


Azorius arrester:Inte särskilt imponerad. abilityn är bra, men problemet är att en 2/1-kropp när alldeles för irrelevant i detta format, i AVR däremot hade detta kortet varit nöten.


Troatanis judgment: Detta kort spelade med endast en tokenskapare i leken. jag var ändå nöjd med den, då formatet är hyfsat förlåtande till 6manaremovals. Saken var säkert också den att detta var en prelle där  nästan alla hade en bombgubbe från sitt guild. jag vågar gissa på att detta kortet är riktigt nötigt i selesnya.


Dramatic rescue:Startade detta kortet i brädan då jag tyckte jag hade tillrcäkligt med removal för att inte behöva den. hittade dock nästan alltid en anledning till att bräda in den, olika anledningar var scavenge, aggrolekar, tokens, och det faktum att den "kombade" med min supreme verdict (studsa egen gubbe)


Street spasm:det enda icke-azoriuskortet på listan. jag splashde denna då jag hade bara multifärgat manafix. den var dock inte alls så nötig som jag trodde, dels för att det vara mkt flygare som sprang omkring., coh dels för att de gånger jag drog den. så hade motståndaren ofta gubbar med för hög toughness ute. fortfarnde bra, men inte ett windmillslam firstpick imo.


Frostburn Weird: Några veckor efter varje prerelease brukar jag vara road över oncolor kort som jag inte hade i maindeck. Det finns rena skräckexempel som silvergill douser när jag var blå under lorwynprellen, och mindre kontroversiella som Wildwood geist när jag var grön i AVR. Jag lämnade detta kortet i brädan då jag tänkte att UU skulle vara svårt att träffa (det var det dock inte, inte överdrivet iaf) och att abilityn var ganska irrelevant. detta blir ännu märkligare då jag under lekbygget önskade att jag hade en gubbe till och speciellt ett tidigt dropp. Allt jag såg för mina ögon när jag tittade på detta kortet var Plated Seastrider. Hmm....... Lämna inte detta kortet i brädan om ni spelar blått, det är ett bra kort.


Syncopate: Detta kort var väldigt bra och hade varit ännu bättre om jag hade spelat det rätt, men kontringar är svårspelade, faktiskt mkt mer svårspelade i limited än i constructed.


Supreme verdict: Fråga anthrox vad han tycker om detta kortet. Anyway, en wog blir som bekant ungefär hälften så bra när motståndaren vet att den är i din lek, det är nästan skrämmande så mkt value den tappar, till skillnad från en vanlig spotremoval.


Det lustigaste ögonblicket på prellen: en kille vinner på sin femte filibustercounter i sin uppkeep med tom libba.


Det minst lustiga: Jag leder med 1-0, och har ett totalt överläge med 5-6 kort på hand, wog och street spasm på handen. Min motståndare och jag kommer inte överens om livstotal, han tror han har 3 liv mer än han har. Jag låter honom ligga på den högre livstotalet TROTS att jag vet att jag har rätt och TROTS att min motståndare t.o.m säger att han tror att jag har rätt och att han ger med sig.  jag ville vara snäll då det var en prelle och jag tänkte att det kunde vara intressant att spela ut partiet, där jag hade väldigt goda chanser att vinna ändå. Givetvis vänder han senare på 1 liv, och i avgörande duellen stannar jag på 2 land med chromatic lantern och azorius keyrune på handen. Karma you do not exist.





Av Simon Davidsson - 20 september 2012 00:57

Return to ravnica är vid horisonten, och både dess applikationer för Legacy och hur det kommer att bli som Limitedsett är något som jag är väldigt nyfiken på och kommer ge mina tankar om inom den närmaste framtiden.


Men innan dess, här är den kraftfullaste sealed decken jag någonsin öppnat (Den är dock inte den bästa, den platsen innehålls fortfarande av min mirrodin besieged- prerelease-sealed, då den var nästan lika bra, men enbart utspridd på 2 färger) För den intresserade finns den här: http://jollyr.bloggplatsen.se/2011/01/30/4489854-upp-upp-ner-pa-prereleserna/


 



Så hur skulle du ha byggt poolen? Väldigt svårbyggs IMO, och jag timade nästan ut när jag byggde den.



Av Simon Davidsson - 31 juli 2012 19:18

Här kommer en aning försenad redgörelse för mitt lekbygge av min Mocs-pool. (För att se min pool, kolla föregående inlägg)


De starkaste färgerna är rött och svart, som dock inte passar särskilt bra ihop då de gör olika saker. Rött har grunden till en aggresiv lek med 3 fervent cathar, thatchers revolt, ringleader, heirs, lancer o.s.v Problemet är att tvådroppsen är det väldigt fattigt med, och en av sakerna som gör fervent cathar bra ärt att den fyller upp ett tvådropp.


Svart har dock fina synergier med dubbla butcher ghoul, demonlorden och seclusion. problemet är att färgen saknar en bra komplementfärg, rött ger en massa gubbar som inte har synergier med leken. Dessutom passar svart väldigt dåligt ihop med poolen bästa kort, Moonsilver spear.


Till slut valde jag att gå R/G med splash för Goldnight commander. Formatet är så pass anbbt att jag valde den färgkombination som gav flest tidga 2dropps. detta var också den lek som uttnyttjade moonsilver spear bäst. Grönt känns intuitivt inte som en av de sytarkaste färgena i min pool, men förutom tvådroppsen har den också craterhoof behemoth, ett kort som oftast vinner på rot.


Jag gick 3-4 och formatet var ungefär så interaktionsfattigt som jag mindes det. Alla partierna jag vann var på en av följande tre sätt: 1) moonsilver spear 2) commander+revolt 3) craterhoof behemoth När jag förlorade hade jag ingen som helst kontroll över mitt öde, like lite som mina motståndare kunde göra något när jag vann.


I och med detta lämnar jag för alltid AVR bakom mig, jag kommer minnas det som ett format som jag aldrig någonsin förstod mig på, och som ett av de minst skillintensiva formaten någonsin. Jag försöker alltid se det positiva i varje format, men i detta format var det alldeles för svårt och man kan inte blunda för att formatet är en ordentlig flopp ur limitedsynpunkt. Den allra största floppen är bristen på interaktion mellan spelarna. Någon gjorde en liknelse med Vintage. Att spela Avr-limited är som att spela partier där ena spelaren spelar runda 1 Workshop-Trinisphere. Ena spelaren gör ett play och sedan är alla kort på den andra spelarens hand meninglösa.

Av Simon Davidsson - 22 juli 2012 01:08

Följande pool fick jag-en av de mer svårbyggda och intressantaste poolerna jag någonsin öppnat. De finns två uppenbara, olika vägar man kan gå och i båda vägarna stöter man på vissa bekymmer....


 


Hur hade ni byggt den?

Av Simon Davidsson - 18 juli 2012 00:33

Jag är nu kvalad till Mocs för första gången, mest tack vare framgångsrika DII-drafter. Mina poäng har kommit från


2 Avr-drafter

1 Onslaughtdraft

1 M12-draft

11 DII-drafter


När jag väl fick in siktet på Mocs slutade jag genast med Avr-drafterna, det kan vara ett av mina sämsta format någonsin. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg finns det mycket att lära av formatet, men jag har också samtidigt insett att det inte passar mig särskilt bra.


Jag har också kört 5 Onslaughtdrafter, dessvärre har jag både draftat och spelat i dem som om jag vore full. Sällan har jag känt mig så vilse i något limitedformat som i det.


Då M12-packsen var så billiga kör de jag en. Fick en fantastisk göttig monosvart lek med Runescarred Demon, Call to the grave, druidic stachel, 2 gravedigger, 2 reassembling skeleton, doom blade och 2 drifting shade. sen rippade jag en Primeval titan också. Visst är format mycket mysigare när det går bra :P


Men ja, DII-drafter. Tycker kvaliten på spelarna är mycket lägre nu när det inte är säsong. Varje gång man öppnar ett dark Ascension pack följer man samma procedur:


1) Letar efter ett mythic som är värt pengar eller ett bombigt rare. Om ej gå till 2.

2) Kollar om det finns en Lingering Souls. Om ej gå till 3

3) Forcar en Spider spawninglek.


Spiderspawninglekarna är så fruktansvärt roliga att spela och så fruktansvärt konsistenta och oslagbara när man får till dem att mocspoängen bara rullade in. Jag skulle kunna skriva en hel artikel om hur göttig spindelelekn är, håll utkik på bloggen, man vet aldrig.


Iaf så kommer det mocscoverage i helgen med min sealedpool och turneringsrapport!


Av Simon Davidsson - 7 juli 2012 16:10

Bästa Moment of heroismen någonsin?


 


Min motståndare försöker döda min Abattoir med Prey upon+ Assmouth hound.


När dammet har lagt sig har han förlorat Prey Upon+Assmouth hound+ Bane of hainweir(den måste anfalla) och ävenMagehuntern eot.


Jag gainar också 1+5+5+5= 16 liv.


Den senaste veckan har mitt modospelande enbart inneburit DII-drafter, och oj vilket götteformat det är i jämförelse med AVR.

Av Simon Davidsson - 4 juli 2012 21:28

Jag blev väldigt imponerad av Beorning och Trucks U/W kontrollek när jag mötte den på sideventet på Gp malmö. Den är i princip den U/W Miraclekontroll som spelats en del på Scgopen fast med Cb.top och utan skräp som Temporal Mastery. (Anledningen till att jag tycker att det kortet är skräp, är att det fullständigt skriker winmore över kortet) Kortet är bara bra om du har en planeswalker i spel, och då ligger du förhoppningsvis bra till ändå.


Jag lyckades spela följande lista till en förstaplats i en 18-manna turnering i växjö i söndags:


Land:


4 Tundra

1 Glacial Fortress

4 Flooded Strand

3 Scalding tarn

3 wasteland

5 island

2 plains


Kontroll:


4 Swords to Plowshares

4 terminus

4 Force of Will

3 Counterbalance

2 spell pierce

2 counterspell

2 snapcaster mage


Gräv:


4 Brainstorm

4 Senseis divining top

2 ponder


Wincon:


3 Jace tms

2 entreat the angels

2 vendilion clique




Jag gick 3-1-1 i swissen. Vinsterna kom mot 2 Nicfit och 1 burn medan jag förlorade mot grixis delver och tog en ID.


I slutspelet slog jag Hive Mind, Nicfit och Death and Taxes


Istället för att i detalj beskriva matcherna tänkte jag istället gå över vilka kort som presterade och underpresterade och vilka kortantal man kanske vill ändra på.


# Senseis Diving Top- Jag hade inte spelat med detta kortet på länge, så jag hade glömt hur otroligt bra detta kortet är i en kontrollek. Jag tror jag vann 100 % av alla dueller när jag la den runda ett. och detta var inte p.g.a de uppenbara synergierna med Cb och mirakel, utan mer möjligheten att ha precis rätt kort vid precis rätt tillfälle. Jag tror man lätt kan gå upp från 7 till 8 fetch i denna leken, för att förbättra toppen ytterligare.


# Wasteland- Detta kortet underpresterade hela dagen. Precis som beskrivits i primern på SVm vill man ha mkt mana till sina entreats + att man aldrig i längden kan hindra motståndaren från att lägga sina spells. Skulle jag spela leken idag skulle jag ersätta 3 wasteland med 1 fetch, 1 karakas och en basic, förmodligen island.


# Elspeth, knight-errant. med 4 terminus i leken, tror jag inte längre detta kort behövs. Jag hade en i brädan som jag tog in mot lekar med surgical/extirpate, bara för att ha ytterligare ett wincon, men jag tror elspeths plats i en kontrollek mycket väl kan vara förbi. delver of secrets är en stor anledning, tidigare var Elspeth tvärstopp för alla thresholdlekar, så är inte längre fallet.


# Entreat the angels.   Jag är nöjd med 2 i maindeck.Det är ett kort du aldrig vill ha i öppningshanden, men som du i nästan alla partier vill finna på toppen runda 6 +. 2 känns som det perfekta antalet för att uppnå detta, bara en gör det alldeles för random imo. Btw, tror jag dock att man vill gå ner på en mot delverlekar, då den är oerhört svår att resolva i den matchupen, så den cloggar ofta bara upp handen och toppen av leken, man vill nästan aldrig dra den. Sättet du vinner den matchupen på är nästan alltid hantering av alla deras hot+ Jace i vilket fall, då de har relativt få hot.


# Spell Pierce//Spell Snare    Jag valde spell pierce då man redan har 4 Swords och 4 Terminus för gubbar och därmed ville jag sprida kärleken i olika riktingar. I ett annat meta är nog spell snare bättre, men i detta meta, med 3 Nicfits, som spelar få 2dropps och en inte oansenlig andel planeswalkers, tror jag det var rätt val.


# Vexing Devil   Ända sedan kortet spoilades har jag svurit vid att kortet är uselt. Kortet hjälpte mig verkligen att vinna runda 2 mot bränn. Jag låg på 3 liv, jace i spel med bara en kontring på handen men med 2 plogar. Såg fram emot en svettig duell som jag trodde jag hade runt 30 % chans att vinna. Till  min stora glädje droppade min motståndare 2 Vexing devils i rad. Mina plogar och min jace gick för högtryck och snart var partiet avgjort. Yep, kortet är verkligen inte lava spike deluxe om någon trodde det.



Så om kortet suger till och med i den arketyp där kortet borde fungera bäst, så säger det nog en hel del om kortet?


# Terminus   Givetvis ett fantastiskt kort som hanterar Nimble Moongoose, Emrakul och Thrun på en och samma gå¨ng. Kortet fungerar också ofta som swords to plowshares 5-8. Detta gör att jag är lite förvånad över varför Path to exile finns i brädan, jag tror inte det kortet är nödvändigt. Där kan man nog lätt frigöra 2-4 brädslots.


# Surgical extraction   Ett fantastiskt brädkort. Jag spelade 2 och jag vill spela fler! tror också 3 snapcaster kan vara något med detta kortet. Följande mkt trevliga saker utför kortet.


i) äger upp dredge

ii) gör reanimatormatchupen mkt lättare

iii) "kontrar" intuition

iv) Tar bort Loam, ett kort som kontroll alltid har kämpat med.


Kortet gör i princip allt det som en kontrollek vill, den är bra i de tuffaste matchupsen, och den är gratis och återanvändbar. Sämre blir det inte att lifelossen för kortet är orelevant i alla matchups den är bra!


Jag tror att denna lekeen är väldigt bra i legacy just nu, och det enda hotande molnet vid horisonten är merfolks. Det känns som en väldigt jobbig matchup, och det återstår att se om 8 lord of atlantis kan ge leken den push den behöver. Go maverick! Håll fiskarna nere! (Btw, maverick är en väldigt lätt match för denna leken, om det inte redan var bekant)



Presentation

Omröstning

Bästa Guildet i Guilds of Ravnica Draft?
 Boros
 Dimir
 Golgari
 Izzet
 Selesnya

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards