Senaste inläggen
Avacyn restored Limited är ett hett omdiskuterat ämne på många Magicforum och åsikterna är starka. Den allmänna konsensusen verkar vara att det är ett av de sämsta limitedformaten någonsin. Argumenten är att det saknas removal, att mirakel är bara tur och ingen skill, och att packen har så få playables att ens lekar ofta tvingas innehålla 4-5 fillerkort.
Vad tycker jag då? Följande:
1)Jag suger på Avacyn restored, jag tror jag har drämt iväg runt 150 tickets online, vilket har ändat min längsta infintestreak någonsin. (150 drafter och 20 sealed deck kom jag upp i)
2) Formatet kunde gjorts bättre.
3) Det finns mängder av saker att lära sig av formatet och det kan göra dig en bättre spelare i framtida format.
Det är det sista jag vill trycka på här, varför vara negativ när man kan tänka positivt istället. Följande saker har jag lärt mig i AVC som man nog blivit väl bortskämd med i senare format.
I) Gubbar är bra i limited. Runt 2009-2010 var Goyf kung i legacy. Alla lekar spelade honom, t.o.m landstilllekarna. Han var helt enkelt bäst då. Talesättet: det bästa svaret på en goyf är en egen goyf är något som verkligen stämmer bra in på Avacyn restored limited.
Då removal är så svårhittat är det inte längre en barnlek att hantera en enkel gris som Nettle Swine. Bästa svaret på en nettle swine är en egen nettle swine (Eller en Soulcage fiend, eller kessig malcontents, u get the drill) Jag vill sällan ha mindre än 18 gubbar i min lek, och övriga platser i leken krävs det väldigt bra argument för att de ska platsa om de inte är gubbar.
Ett typexempel är Amass the Components. På ytan ett hur göttigt kort som helst, Sift var ju sjukt bra i 10th-draft för de som kommer ihåg. Men varje gång motståndaren lägger den pumpar jag näven i glädje över att motståndaren inte utvecklade sitt bräde istället. Grejen är den att motståndaren inte kan dra in i billigt removal, så tidsförlusten blir ofta avgörande. Andra kort som fyller dessa kriterium är Triumph of ferocity, geist snatch, Vigilante Justice m.m
I en DII-draft nyligen spelade jag 19 gubbar som en konsekvens att jag drafat med Avr-mindsett och det belönade sig verkligen. Min motståndare hade massor av trick medan jag bara pumpade ut dudes, och han blev overwhelmad av alphastrikes. Jag använde mina sämre gubbar som kanonmat för att trycka in skada, vilket jag inte hade kunnat om han hade spelat fler dudes.
2) Det finns inte utrymme för hatedrafting eller raredrafting
Varje gång jag joinar en AVRdraft ser jag det som ett fältslag, alla försöker till sista blodroppen kämpa om att få ihop 22-24 Playables. Då det finns så många skräpkort har man helt enkelt inte råd att hatepicka något, eftersom ris
ken att inte få ihop tillräckligt med kort är överhängande.
Att hatedrafta är inte värt det, men jag har ändå ofta svårt att motstå. Följande kriterier måste vara uppfyllda för att en hatedrafting ska vara värt det.
1) Du måste möta spelaren som får den sena gåvan (Kom ihåg att det är 8 personer i draften)
2) Den spelaren måste dra kortet i någon av duellerna
3) Korten måste avgöra duellen genom att vara tillräckligt mkt bättre än kortet de annars skulle spelat.
4) Någon annan nedströms får inte hatepicka kortet innan oncolorspelaren får det. (med tanke på hur populärt hatepickning är, inte helt omöjligt)
Jag satt i En DII-draft häromdagen och fann mig själv vara i mindsettet från Avr och slutade med 30 Playables i mina fäger. Slöseri? Visst inte! inte nog med att jag fick den bästa möjliga leken, jag kunde också växla mina 20-23 kort mellan varje duell beroende på vad min motståndare spelade. Jag hade en abundance of riches, och adjustarde min maindeck till den mest optimala beroende på vilken matchup jag spelade.
3) Formatet leder till väldigt jämna matcher. Varje lek kan potentiellt gå 3-0
Jag tror aldrig jag har fått mer 2-1 eller 1-2 resultati något annat format än detta. Skulle uppskatta att runt 80% av alla matcher går till 3 dueller. Man kan argumentera för att det innebär att formatet är mer random, men man kan också argumentera för att varje match är en strid på liv och död, och att man väldigt sällan möter en hopplös matchup, en där man vet att man kommer gå 0-2. Det känns verkligen som ett format där nästan varje ihopdraftad lek har chans att vinna över alla andra lekar i poden.
4) Formatet belöner den som draftar vaksamt och interaktionsuppmärksamt.
det finns mängder av "ospelbara" kort som kan brädas in och vända en match, se till att plocka upp dem om packet är relativt tomt.
# Blev du helt uppägd av Homicidial seclusion? bräda in dreadwaters till komplement till 1 stern mentor och vinn på det sättet.
# Blev du uppägd av demonic taskmaster? Defang, Spectral prison är svar som sällan spelas.
# Blev du uppägd av en skräplek med Moonsilver spear, i princip 22 mediokra gubbar och en artifactbomb? Byt färg till grönt och dina 2 natural end. din lek blir sämre, men fortfarande bättre än hans eftersom hans bomb nu är besvarad (förhoppningsvis)
Sen är formatet väldigt kul ibland, kolla denna underbara lek jag fick ihop igår:
Denna pool är månadens omröstning, så rösta på den!
Jag tänkte här försöka beskriva min turnering utan att avslöja vilken lek jag spelade, då den mår bra av att döljas för allmännhetens beskådan :) Dock kan säkert en vass läsare deducera vad jag spelade av referaten.
Runda 1: Mötte ANT. Vann första när han mullade till 4. Han la en terapi och såg 2 ponder,land, show and tell och emrakul. Jag hade ett land i spel. När han flashbackade var han disclipinerad och tog snT. Jag drog inget land på flera rundor men pondrade in SnT+land efter att blandat med båda pondrarna, så han kunde nog ha vunnit om han hade tagit mina ponders.
Duell 2 vann han lätt. Duell 3 har jag en nöt runda 2 men fowbackuppen plockas av en tseize. han går av. Jag väljer dock inte att ge upp när han splar 12 spells och wishar för man vet aldrig. När han kollar i sideboarden tar det ganska lång tid. Jag kollar upp och ser hur han småskrattar lite halvförtvivlat. Han hade tydligen brädat in en extra tendrils av okänd anledning. Han gav då upp, vilket han förmodligen inte borde gjort, då kan kunde tatt en silent departure och bouncat min nöt, efter vilket jag inte hade någon action, och han hade kunnat få x turer att bygga upp igen.
Runda 2: Möter henrik med ANT igen. Han drar väldigt dåligt och jag får vinna med nöt i ena och show and tellad Emrakul i andra. Båda gångerna toppar jag det jag behöver i rätt läge (stifle i duell 1, emrakul i duell 2) Väldigt mkt flyt.
Runda 3: Möter jag en tysk som klagar på mina plastfickor och riffleshufflar min lek i oändlighet. Nåväl rättvisa skipas.
Duell 1: Möter monoislands. Har en runda 2 nöt med fowbackup. Behöver dock ej ens använda den då han scoopar runda 3. Han preordainar runda 2 efter nöten landar och behåller ett kort. Tips:Om man scoopar rundan efter är det nog ingen god ide att behålla kort med preordain.
Duell 2: Han preordainar, brainstormar och merchant scrollar r1-3. Min runda 1 är ponder, runda 2 brainstorm läggandes nöt under mosswort bridge, och runda 3 Cavern of souls nämnandes Dreadnought, kasta dreadnought med cavern, aktivera mosswort med emrakul under. Inte mycket tre islands kan göra åt det. Min motståndare vill givetvis att en domare ska konfirmera att dreadnought har dreadnought som creaturetype. troligt att jag själv inte kollat upp det innan, men om man vill misa så vill man. Efteråt hördes enligt rykten "cavern of souls, naming dreadnought? really?"
Runda 4: Möter alvkombo. I duell 1 får jag smaka beatdowndöden från en massa 1/1 or, då jag topdeckar 3 show and tell utan något monster att lägga in. I duell 2 har jag runda 2 Knight of the reliquary. Den hämtar snart en mosswort bridge som turar in en emrakul under. Han har dock återigen beatdowndraget med 3 elvish archdruid. han får ner mig på 12 när jag får in en emarkul med bridge problemet var att jag tvungen att attackera med en noble hierarch får att komma upp i 10 power och därmed bara har 2 blockers. När jag attackerar honom med emrakul rundan efter, saccar han 3 länder, 2 alver och en thorn of amethyst som han brädat in. han går ner på 2, tappar upp och slår ihjäl mig precis då emrakul ej kan blocka då han är tappad. Lite ovanligt att man ej vinner då man får slå med emrakul. 3-1
Runda 5: Jag möter en av mina bättre matchups: Esper Blade. Saken är den att de ej kör wasteland längre, och därmed låter mig härja fritt med mina Mosswort bridge. Lingering Souls är inte den snabbaste klockan i världen heller. Duell 1 använder han en plog på noble hierarch, vilket inte är fel spel då han i det läget bara ahde sett tropical, tundra och hierach. Jag kan därmed ostört ha en knekt i spel, vilken hämtar mosswort bridge. Han tappar ut för jace r5 med 4 tappade spirits i spel. På min runda växer min arme till 10 i power då jag slår med hierarch, hämtar en wasteland, wastar eget land vilket gör knekten 9 i power, och emrakular er en extra runda. Emrakul +knekt är sedan 24 i power, så jag kan döda honom utan att behöva bry mig om jace.
Duell 2: Min motståndare spelar här fel efter att ha thoughtseizar mig tidigt och sett en stifle. Han använder dock inte ett fetchland när jag är nedtappad utan när jag är upptappad. Han måste då slösa en fow på min stifle. Detta gör att jag får in en show and tell som slänger in en emrakul i spel när han har 2 i land. Jag håller tummarna att han inte har dubbla land+jace och det har han inte.(Han kunde slänga in en med show and tell om han hade brainstormat in i en, men jag ansåg att det var alldeles för många saker som var tvungna att falla på plats för honom så att det var värt risken att SNT:a)
Runda 7: Får möta min förmodligen bästa matchup: Painter. Jag har ju 4 emrakul och 2 progge i leken så han kan bara vinna genom welder//painter beatdown. 5-1
Runda 8: Får möta min förmodligen värsta matchup: U/W Cbcontrol. Följande kort är nämnligen hemska för mig:
CounterbalanceTOP: Stänger ner nöten, så enda chansen är att SNT och hålla tummarna.
Vendilion clique
Wasteland
Swords to Plowshares
Jace
Terminus: Daggern. Det enda förutom karakas som kan hantera en hardcastad emrakul, om han kan sätta upp den på min runda med Top eller brainstorm. Inte nog med detta, den hanterar min progge. Inte roligare blir det att den sveper med mina Noble hierarchs på vägen.
Jag var mycket riktigt chanslös. 5-2
Priset var dock nice. 6 boosters och 250 i krediter på en fransk kortaffär som hade väldigt snälla priser. Köpte 3 goblin guide, en progge och en oracle of mul daya. In nog med att detta var väldigt billigt för att vara en affär, innehavaren prutade 10 kr som belöning för att jag inte försökte pruta. :)
Hamnade dock i konflikt med en ilsken domartyp vid podiet när jag försökte ta reda på var priserna kunde hämtas. Saken var den att det bredvid honom låg en box där det stod "prices". När jag frågade var han otrevlig från första andetaget och jag var nog inte särskilt trevlig tillbaka. Till slut tog jag upp lådan där det stod "prices" på, höll den mot honom och kollade på honom som om han var en idiot. Hans svar var av dunka till lådan så att den flög flera meter-åt motsatt håll från mig som tur var. Efter detta insåg jag att konversationen inte ledde någon vart och flyttade mig utanför kasthåll.
Steg på tåget hem klockan 9.30 och räknade att vara hemma cirka 11.30 öppnade en booster vid varje station och fick en Cavern of Souls. Då denna överpresterat hela dagen i legacyturneringen tyckte jag det vara ganska passande och var nöjd trots att det bara låg junk i de resterande 5 boosterna.
Runt halv 11-snåret beslutade sig dock någon för att avsluta sina dagar framför tåget. Detta meddelades av en tågkonduktår med gråten i halsen. Jag var inte hemma före 04. Detta var ingen större fara för mig rent personligen, sånt överlever man. Var som dock är värre är den stackars tågchauffören och de anställda vid tåget. Detta är anlöedningen att jag hatar otyget att kasta sig framför tåg: Jag har fullständig förståelse för att folk vill avsluta sitt liv tidigare, men snälla, dra inte med dig andra i skiten. Tågchaufförer har fått men för livet och tvingats sluta sitt arbete för liknande grejer.
R4g1 Har en runda 1 smuggler som springer in i wolfir avenger r3. kunde ha spelat runt den men den är ju iofs common. min motståndare missar landdropp vilket är ttur det för när det kommer slammar han moonsilver spear. Fördröjningen hinner jag dock utnyttja genom att studsa hans token med mist raven och smyga in en latch sekker som precis hinner outraca svärdet.
r4g2: mullar in i en tvåandshand som inte levererar fler land och det var det.
r4g3: Ett mkt intressant parti. Vi mullar båda. Min sexa är en smuggler och 4/3-svinet. Min motståndare har wnadering wolf och slammar spear runda 4. Jag slår honom till 17 r3, 16 r4, 11 r5 där jag lägger en crippling chill. Skulle varit väldigt bra förutom att jag bara lagt land sedan starthanden. r6 toppar jag scarpskin drake och slår honom till 6. Känner att vinsten är nära. hans nästa runda är dock otrolig då han lägger alchemist apprentice och terrifying presence för att sedan tappa upp med moonsilver spear. Jag gör misstaget att blocka hans anfallande wandering wolf med nettle swine. han har +2/+2 pumpet, vilket jag räknat med, men missade att hans gubbe har first strike, så jag byter min boar mot pumpet, vilket förmodligen kunde undvikits.
Jag toppar dock wolfir silverheart, vilken blir kontrad. Jag toppar dock återigen mist raven och jag har en smuggler ute, om ni kommer ihåg. Detta ger mig en vindicate varje runda då hans 4/4or som han har 3 av inte kommer tillbaka. Dessutom har jag mist raven soulboundad med elguad shieldmate. För andra gången känner jag att jag har partiet vunnit. han har dock det i princip enda svaret i eaten by spiders på mist raven i respons på soulboundtrigger på elgaud shieldmate. 2-2
R5 g1-g2 jag möter en person som ser jättedeprimerad ut. han spelar väldigt uppgivet och verkar ha en dålig pool. Min gissning är att han hade 3 byes och sedan gått 0-2 för att möta mig, då han verkade så oerhört nedstämd och uppgiven. Iaf vinner jag jättelätt då han bara lägger dåliga gubbar i båda partierna och dödar någon gubbe med bone splinters. 3-2
R6: Möter en kille från estland som har superkurvan de luxe. det är stonewright, det är kruin striker times 2, kessig malcontents och thatcher revolt in da prutt.
g2 gör min lek äntligen det den var tänkt att göra. scrapskin drake r3 in i mist raven r4 in in wolfir freakin silverheart r5 soulboundandes med mist raven. partiet var över lika fort som det första.
g3 är långdraget och jag tror att jag spåelar bort det genom att trada ner för mkt när han får en mkt aggresiv start. Ftraden som jag i efterhand fortfarande tycker är okej är att jag tradar min latch seeker mot hans kruin striker. Hans kruin striker representerar mkt skada och jag ahde mer gas på handen. Det är den andra traden jag ångrar. Jag tradar en mist raven( som precis studsat heirs of stromkirk) mot en 2/2 Timberland guide. Den hade jag kunnat blanka några rundor senare med en geist trappers. Den första traden var mer okej, då den kruin strikern hade fått slå ett par rundor fritt och gjort mellan 6 och 7 i skada. jag var nog fortfarande i ett defensivt mindsett. brädet stabiliserar jag sedermera genom devastation tide. Han hanterar min flowering lumberknot med riders of gavony. Jag slår med några scrapskins drake och ligger själv på 6. Det slutar med att han redirectar 4 till mig genom divine deflection för att sedan lägga pillar of flame i mig. någon påpekar att jag borde blinkat min egen scrapskin drake med smuggler när han lägger divine deflection på 4 i mig, förutseendes pillar of flame. problemet var att jag då inte kunnat blinka mist raven och hade dött till hans attackers. 3-3
R7: Möter jag Balthazar På Svm(tror dock inte han vet vem jag är, jag är nog inte lika känd :p) med B/W control. I första duellen får jag en underlig känsla när han inte gör något på de första 5 rundorna och känner att nog är en terminus på gång. Därför undviker jag att studsa hans sista kille med mist raven, utan spelar en triumph of ferocity istället. terminus kommer mkt riktigt och som tur är har jag lite mer ammunition i wolfir silverheart och deadeye navigator. han har moonsilver spear och angel of glorys rise. Det slutar med ett tight race där jag förmodligen gör ett misstag sista rundan.
Han har jättemkt mana, en seraph of dawn equippad med spear och en 4/6 ängel. Jag har ulwenwald tracker och deadeye navigator soulboundad. efter attackers har min deadeye navigator 3 i skada på sig. jag väntar därmed med att använda trackers till hans runda så att min gubbe inte dör, vilket gör att hans zealous strike blir dödlig. Om jag istället blinkar min deadeye och sedan fightar, undviker jag detta problem. att han fick flytta om spear var som sagt inget problem för honom.
I game 2 stannar han på mana och jag har mist ravens som gör det värre. Jag sitter hela partiet och väntar på min andra forest för wolfir silverheart och den dyker upp precis när han börjar stabilisera.
I runda 3 var det brädandet som avgjorde. Jag hade tagit ut en triumph of ferocity för en rain of thorns som jag sitter med hela partiet. Jag hade brädat in den för att hantera moonsilver spear men hade den varit triumph hade den dragit mig en sådär 4-5 kort vilket kanske hade vunnit partiet, särskilt som han aldrig drog moonsilver spear det partiet. Istället hanteras alla mina hot av barter in blood, bone splinters och en shade som jag inte kan hantera då min silverheart dog. 3-4
Funderade på att fortsätta spela men var vid detta laget extremt hungrig och det vara bara 5 min kvar på rundan så jag beslutade mig för att droppa istället och äta en kinabox. Den var himmelskt god så jag var inte direkt missnöjd med det beslutet även om jag givetvis var missnöjd med dagen som helhet. Sedan blev det öldrickning och umgänge med söta tjejer, vilket som alla vet är lika brutet som cavern of souls och.....
Nu går jag händelserna i förväg, dagen efter var det nämnligen dags för ett legacysideevent och där gick det inte bara bättre, utan det hände också ganska många lustiga incidenter. mer om det nästa gång!
Runda 1 får jag möta R/W Aggro. Första duellen inleder han starkt med stonewright och lightning mauler. Jag har mitt första dropp runda 3 med gloomwidow och hans offensiv stannar av då han lägger gallow at willows hill med 3 humans i spel. Jag har inget sätt att hantera den och måste raca. det är här Mist raven och crippling chill skiner. Han stannar på 4 land och hinner bara aktivera gallow en gång, men då har jag tillräcklig press för att avgöra partiet.
R1G2 har han också ett par humans och gallow. Jag tradar här aggresivt av mina bättre gubbar (latch sekker och mist raven) mot hans humans då jag inte har tillräckligt med eldkraft för att vinna innan tar över med gallow. Jag tror att han missförstod sin roll i detta parti till att vara mer aggresiv än den var. Hade han bara stannat hemma och fått Gallow aktiv hade jag nog aldrig vunnit. Jag tror att det var duell 1 som spökade. Jag får igång deadeye navigator+mist raven så det spelar ingen roll att han slammar Gisela runda 7, jag kan studsa 3 gubbar i rundan och det kommer han inte tillbaka ifrån.
Runda 2 är intressant. jag möter en tysk med en U/W fliers lek. han har angelic armaments som visar sig vara alldeles för klumpig mot min mist raven. Jag har också fått en latch seeker som slår obehindrat sedan runda 3. När han får ihop seraph of dawn och armaments när jag har slut på studs stabiliserar han, men jag topdeckar inom kort Mist raven #2 och partiet avgörs precis samma ögonblick som jag lägger den, då jag då även hade en nephalia smuggler i spel. (Mist raven #1 hade dött r5 till en righteous blow)
R2G2 är inte så mkt att säga om, då han stannar på 2 land och jag lägger wolfir silverheart runda 5 när han knappt har några blockers i spel.
R3G1 gör han ingenting de första 4 rundorna medan jag kurvar ut med latch seeker, trusted forcemage och mist raven när han väl lägger något. det jag ser när han väl börjar lägga saker är rätt oroande, druids familiar, into the void, en egen mist raven. De kommer dock som sagt alldeles för sent.
R3G2 mullar jag och har ingen chans när han lägger r3 scarskin, r4 druids familiar, toppad med into the void, mist raven och ghostly flicker på mist raven. hade inte skuggan av en chans.
R3G3 håller jag en hand med 3 land, crippling chill, wolfir silverheart, flowering lkumberknot och elguad shieldmate. Min tanke är att skapa ett enormt hexproofat monster som han inte kan interfera med. Detta händer dock alrid då han studsar mina saker 4 rundor i rad med 2 mist raven, ghostly flicker, och into the void. han lägger devastation tide i ett läge när det verkar väldigt dåligt för honom att göra det. Han har press och blev väl rädd för ngt. Anledningen blir mer klar, när det ger honom tid att få ihop Mist raven+infinite reflection. fortfarande ett ganska riskabelt play. då jag hade kommit tillbaka i matchen om jag hade haft en egen mist raven eller natural end.
Till att börja med uteslöt jag svart helt och hållet. Det enda riktigt bra kortet kostade dubbelsvart och således omöjligt att splasha.
Rött hade ett splashbartkort som var en bomb-Zealous conscripts. I övrigt var det ganska tomt. Jag valde efter lång eftertanke att inte splasha kortet då jag inte hade någon manafixing överhuvudtaget och då jag vilken färgkonfiguartion jag än valde av W/U/G skulle ha mängder av dubbla manakostander i de färgerna. Saken är den att ju bättre din lek är, desto mindre behöver du splasha en bomb, då din lek blir stabilare utan splashen men ändå nästan lika bra.
Jag valde ganska snabbt att jag skulle spela blått no matter what, p.g.a av 2 Mist raven, 2 nephalia smuggler, 1 deadeye navigator. Crippling chill är också ett väldigt bra kort i detta removaltunna format och jag även 2 av den.
Frågan var då grönt eller vitt. Vitt var mkt jämnare med 2 seraph, goldnight redeemer, nearheath pilgrim som standouts. Dessutom hade vitt 3 tvådropps där grönt bara hade ett.
Vad som lockade med grönt var 2 av de bästa korten i formatet: Wolfir silverheart och ulwenwald tracker. Trusted forcemage är också väldigt bra. I övrigt var grönt ganska mediokert.
Skulle jag alltså välja den solida leken med bättre kurva eller den bombiga leken med högre bästanivå? Grejen med en Gp är att alla resultat som är sämre än 7-2 är ger samma resultat: Utslagning ur turneringen. För att gå 7-2 i en omgivning av väldigt bra spelare, måste mkt gå en väg. Därmed valde jag den mer bombiga leken, vilket kan ha varit en stor miss.
Följande lek registrerade jag:
Btw, om någon undrade varför jag hade en swamp i min lekpool och hade 7 rares i poolen i förra inlägget så är svaret att swampen och arcane melee var foilade.
Nästa gång. Rundorna.
What do you make of this?
Om du inte ser vilka korten är på bilden, testa att klicka på bilden så förstoras den.
Det är snart dags för Gp Malmö och jag är väldigt laddad! Efter helgen kommer jag läggas upp min pool och analysera den så stay tuned!
Den senaste tiden har jag spelat TPF och älskat formatet, det har kännts väldigt skillintensivt och få partiet har avgörts före runda 8 + Skön omväxling från DII
Magus of the fikabord (Magus of the vineyard) är awesome i Grouphug edh (lekar med ex zedruu och pheldagriffar som generaler) men i TPF kan saker som detta hända:
Event #: 3819141
Time: 5/3/2012 10:54:05 AM
Players:
Island Go
yuki_nanase
--> smolensk
xXxMoxiexXx
syckntwysted
cant_afford
Oshin_3
GvS
------ CON ------
Pack 1 pick 1:
--> Path to Exile
Jushi Apprentice
Night's Whisper
Ball Lightning
Fauna Shaman
Mox Diamond
Scalding Tarn
Tidehollow Sculler
Phyrexian Processor
Zombie Cutthroat
Arc Trail
Shining Shoal
Aftershock
Corpse Dance
Joraga Treespeaker
# Inte så imponerad av Fauna Shaman och Jushi i kuben. Tar det extremt billiga removalet.
Pack 1 pick 2:
Ravages of War
--> Ancestral Vision
Puppeteer Clique
Goblin Guide
Myr Battlesphere
Bayou
Knight of the Reliquary
Manriki-Gusari
Academy Ruins
Brainstorm
Tainted Pact
Gideon's Lawkeeper
Essence Scatter
Ravenous Baboons
# Denna kub är en aning för snabb för detta kort. Med facit i hand borde jag ha tagit Knight.
Pack 1 pick 3:
Oblivion Ring
Recurring Nightmare
Gamble
--> Solemn Simulacrum
Plateau
Maelstrom Pulse
Ratchet Bomb
Sulfur Falls
Firemane Angel
Nezumi Graverobber
Strangleroot Geist
Volcanic Hammer
Avalanche Riders
# Detta picket är ett erkännade till hur aggresiv kuben är. Ramp, speedbump och kortdrag i en väldigt effektiv förpackning.
Pack 1 pick 4:
Whipcorder
--> Snapcaster Mage
Hellspark Elemental
Channel
Scroll Rack
Badlands
Fire/Ice
Vampire Nighthawk
Mishra's Factory
Laquatus's Champion
Deprive
Vampire Lacerator
Pack 1 pick 5:
Isamaru, Hound of Konda
Bone Shredder
Jackal Pup
Deranged Hermit
Chrome Mox
Lodestone Golem
Windbrisk Heights
Ponder
Beacon of Destruction
Pact of Negation
--> Tidings
# Detta kortet kan ensamt vinna partiet mot ickeblå Midrange.
Pack 1 pick 6:
Leonin Relic-Warder
Thoughtseize
Plow Under
Everflowing Chalice
--> Arid Mesa
Naturalize
Bogardan Hellkite
Steppe Lynx
Power Sink
Wispmare
Pack 1 pick 7:
Remand
Mogg War Marshal
Indrik Stomphowler
Stomping Ground
Doran, the Siege Tower
Tormod's Crypt
--> Momentary Blink
Summoning Trap
Burning of Xinye
# Jag gillar att plocka upp sådana här effekter tidigt, då du kan skulptera draften kring dem. remand är sweet, men mer ersättningsbar.
Pack 1 pick 8:
Fiend Hunter
Necropotence
Wild Nacatl
Bloodstained Mire
Clifftop Retreat
--> Legacy's Allure
Mana Tithe
Tithe
# betydligt bättre än fiend hunter. Fiend hunter är alldeles för riskabel då alla har mängder av removal och om motståndaren bomb kommer in midcombat är blowouten nära. kan dock se ett argument för Fiend hunter då vi har Blink.
Pack 1 pick 9:
Night's Whisper
Tidehollow Sculler
--> Phyrexian Processor
Zombie Cutthroat
Aftershock
Corpse Dance
Joraga Treespeaker
# Detta kort av CFB-gänget bedömts som ospelbar, men det är faktiskt ett ganska bra brädkort.
Pack 1 pick 10:
Goblin Guide
--> Bayou
Manriki-Gusari
Academy Ruins
Tainted Pact
Ravenous Baboons
Pack 1 pick 11:
--> Oblivion Ring
Gamble
Plateau
Sulfur Falls
Avalanche Riders
Pack 1 pick 12:
--> Hellspark Elemental
Channel
Laquatus's Champion
Vampire Lacerator
Pack 1 pick 13:
--> Isamaru, Hound of Konda
Lodestone Golem
Windbrisk Heights
Pack 1 pick 14:
Leonin Relic-Warder
--> Wispmare
Pack 1 pick 15:
--> Summoning Trap
------ M12 ------
Pack 2 pick 1:
Mother of Runes
Careful Consideration
Inquisition of Kozilek
--> Chandra, the Firebrand
Wickerbough Elder
Lotus Bloom
Tropical Island
Bloodbraid Elf
Pithing Needle
Vault of the Archangel
Phantom Centaur
Stifle
Aven Mindcensor
Fire Ambush
Werebear
# Vi har redan Arid Mesa och Solemn som fixar rött så denna är lätt splashbar. Mother of runes är ett alternativ, men den såg inte så bra ut i våran lek som den ser ut nu.
Pack 2 pick 2:
--> Elspeth Tirel
Tradewind Rider
Hypnotic Specter
Genju of the Spires
Phyrexian Revoker
Thawing Glaciers
Ruhan of the Fomori
Dream Halls
Nantuko Vigilante
Angel of Despair
Devil's Play
Lead the Stampede
Disenchant
Molten Rain
Pack 2 pick 3:
Soltari Champion
Miscalculation
Phyrexian Arena
Wall of Blossoms
--> Crucible of Worlds
Lavaclaw Reaches
Epochrasite
Regrowth
Sprouting Thrinax
Thornling
Consuming Vapors
Savannah Lions
Kokusho, the Evening Star
# Ett spekulativt pick i ett relativt tomt pack, som skulle visa sig betala av bra. Miscalc är återigen ersättningsbar och dessutom trodde jag felaktigt att den skulle wheela.
Pack 2 pick 4:
Elite Vanguard
Mind's Desire
Sinkhole
Devoted Druid
--> Gilded Lotus
Empty the Warrens
Kjeldoran Outpost
Voidslime
Vinelasher Kudzu
Kird Ape
Search for Tomorrow
Celestial Purge
Pack 2 pick 5:
Condemn
Slagstorm
Blastoderm
--> Wasteland
Giant Solifuge
Mindslaver
Mutavault
Opt
Blue Elemental Blast
Rude Awakening
Sarcomancy
# Givet pick nu när vi har Crucible.
Pack 2 pick 6:
Intuition
Hymn to Tourach
Noble Hierarch
Flooded Strand
Basilisk Collar
--> Glacial Fortress
Stromkirk Noble
Staggershock
Negate
Voidmage Prodigy
Pack 2 pick 7:
Prismatic Lens
Barbarian Ring
--> Grand Arbiter Augustin IV
All Is Dust
Mold Shambler
Terminate
Calciderm
Rift Bolt
Xiahou Dun, the One-Eyed
# sweet.
Pack 2 pick 8:
Plague Sliver
Black Vise
Stirring Wildwood
Unearth
Primordial Hydra
Orcish Lumberjack
--> Flickerwisp
Fyndhorn Elves
Pack 2 pick 9:
Wickerbough Elder
Lotus Bloom
--> Pithing Needle
Vault of the Archangel
Phantom Centaur
Stifle
Aven Mindcensor
# Ett mycket underskattat kort i Kub. Brädade in den i varje postboardgame.
Pack 2 pick 10:
--> Tradewind Rider
Genju of the Spires
Ruhan of the Fomori
Dream Halls
Lead the Stampede
Molten Rain
Pack 2 pick 11:
Soltari Champion
Phyrexian Arena
Wall of Blossoms
Sprouting Thrinax
--> Savannah Lions
Pack 2 pick 12:
--> Elite Vanguard
Mind's Desire
Kjeldoran Outpost
Kird Ape
# Nu har vi tre tvåpower ettdropps. detta kan vara en brädplan eller få leken att byta riktning.
Pack 2 pick 13:
--> Opt
Rude Awakening
Sarcomancy
Pack 2 pick 14:
--> Intuition
Voidmage Prodigy
Pack 2 pick 15:
--> Barbarian Ring
------ MOR ------
Pack 3 pick 1:
Balance
Opposition
Dark Confidant
Keldon Marauders
Primeval Titan
Fellwar Stone
Strip Mine
Electrolyze
--> Reveillark
Palinchron
Havengul Lich
Luminarch Ascension
Capsize
Makeshift Mannequin
Enclave Cryptologist
# Jag vet, jag vet, strip mine är fömodligen picket, då det dels är ett bättre kort och vi har Crucible. Men folk som känner mig vet att jag inte passar mitt favoritkort någonsin när jag är i den färgen. jag saknar göttiga gubbtargets för den, men som motvikt har jag två blinkeffekter, en av dem det bästa.
Pack 3 pick 2:
--> Consecrated Sphinx
Phyrexian Negator
Searing Blaze
Heartbeat of Spring
Shrine of Burning Rage
Blood Crypt
Qasali Pridemage
Grafted Wargear
Cabal Coffers
Cruel Ultimatum
Parallax Wave
Waterfront Bouncer
Necromancy
Elves of Deep Shadow
Pack 3 pick 3:
Upheaval
Reckless Charge
Terastodon
Sphere of the Suns
Polluted Delta
Rhox War Monk
Mortarpod
Decree of Justice
Pyroclasm
Flashfreeze
--> Sea Gate Oracle
Glorious Anthem
Wall of Roots
# Ville förbättra larken
Pack 3 pick 4:
Hero of Bladehold
--> Phyrexian Metamorph
Dismember
Devastating Dreams
Molten-Tail Masticore
Taiga
Isochron Scepter
Loyal Retainers
Nightscape Familiar
Urabrask the Hidden
Cultivate
Ethersworn Canonist
# Fantastiskt bra med reveillark.
Pack 3 pick 5:
Loyal Cathar
Time Spiral
Avenger of Zendikar
Karakas
--> Absorb
Gifts Ungiven
Angelic Destiny
Great Sable Stag
Blood Knight
Kodama's Reach
Wake Thrasher
Pack 3 pick 6:
--> Faith's Fetters
Willbender
Firestorm
Acidic Slime
Grim Monolith
Slaughter Pact
Preordain
Torch Fiend
Stonecloaker
Paladin en-Vec
# Bra kort i alla matchups, speciellt mot aggro. vi har nu dessutom tre svar på planeswalkers i vår lek. (denna, o-ring och nål)
Pack 3 pick 7:
Phantasmal Bear
Stupor
Survival of the Fittest
Palladium Myr
Savannah
Seal of Primordium
Dragonskull Summit
--> Akroma's Vengeance
Nantuko Shade
Pack 3 pick 8:
Stoneforge Mystic
Mystical Tutor
Yawgmoth's Will
Sneak Attack
--> Tolaria West
Neurok Commando
Dauthi Marauder
Llanowar Elves
Hämtar Ancestral, wasteland och splashfärgen.
Pack 3 pick 9:
Opposition
Keldon Marauders
Fellwar Stone
--> Strip Mine
Palinchron
Makeshift Mannequin
Enclave Cryptologist
Realistiskt. Detta var så awesome så jag började dansa ( mentalt iaf)
Pack 3 pick 10:
Phyrexian Negator
Heartbeat of Spring
Blood Crypt
Cabal Coffers
Cruel Ultimatum
--> Waterfront Bouncer
Pack 3 pick 11:
Reckless Charge
Terastodon
Pyroclasm
--> Flashfreeze
Glorious Anthem
Pack 3 pick 12:
Devastating Dreams
Loyal Retainers
--> Urabrask the Hidden
Ethersworn Canonist
Pack 3 pick 13:
Time Spiral
--> Karakas
Angelic Destiny
# Mkt bra kort som inte kostar någon slot. Bouncar störiga legender och skyddar Grand arbiter. Låter också Isamaru chumpa i evighet. Och är hämtbar med Tolaria West.
Pack 3 pick 14:
--> Firestorm
Torch Fiend
Pack 3 pick 15:
--> Nantuko Shade
Leken:
Jag gick 2-1, fölorade mot en monovit lek med Balance, Gideon, Stonforge, Jitte, Mother of runes, ajani goldmane, decree of justice. Se fram emot mer kubande på denna bloggen framöver!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|